• Anonym (c)
    Äldre 20 Sep 06:47
    13373 visningar
    4 svar
    4
    13373

    Adoption! kostnad?

    Hej av ren nyfikenhet, och mycket tankar omkring detta iflera år, så undrar jag hur mycket det kostar att adoptera ett barn från utlandet. Alltså då tänker jag med allt inräknat. Har hör att det är väldigt dyrt. Och jag hoppas på något sätt att det är dyrt så inge mäånniskohandlare köper barnen och använder dem i prostition.

    tacksam för alla svar :)

  • Svar på tråden Adoption! kostnad?
  • Herr Gårman
    Äldre 20 Sep 07:56
    #1

    Kostnaderna kring en adoption varierar mellan olika länder. Rent generellt kan man väl säga att avgifterna ligger runt 150'000 - 200'000 kr, det inkluderar även resa mm.

    Att det skulle bli någon människohandel från svensk sida tror jag är mikroskopiskt liten. Det är ju inte bara att betala och hämta ett barn precis. Förutom diverse kurser, läkarundersökningar och poliskontroller så måste man även genomgå en utredning av socialtjänsten och bli godkänd för internationell adopiton.

    Läs gärna mer om adoptioner på:
    www.bfa.se
    www.adoptionscentrum.se

  • Äldre 8 Dec 22:19
    #2

    Ofattbart ofattbart !!! Varför ska alla mellanhänder tar så mkt pengar !!! Vad är det egentligen för avgifter på 60000- 70 000 SEK till adoptiv center "......

  • Äldre 9 Dec 11:19
    #3

    Eftersom adoption inte bekostas av skattemedel måste adoptivföräldrarna själva betala omkostnaderna för dem som utför arbetet som krävs för att barnet ska kunna bli deras. Det är allt från administrativ personal till tolk och domstolsförhandlingar. Summan det kostar att adoptera ett barn lär motsvara mödravård och förlossning för att barn som föds i Sverige, med den skillnaden att en graviditet täcks av skattemedel

  • Äldre 9 Dec 17:26
    #4
    Maak skrev 2013-12-08 22:19:22 följande:
    Ofattbart ofattbart !!! Varför ska alla mellanhänder tar så mkt pengar !!! Vad är det egentligen för avgifter på 60000- 70 000 SEK till adoptiv center "......

    Avgiften till Adoptionscentrum eller annan organisation är ett genomsnitt på kostnaderna för hyra, personal, pappersarbete, och resor i Sverige men även kostnader för organisationens resor till länderna för att säkerställa att allt gå rätt o riktigt till. Genom denna avgift betalar man också för kostnader i samband med att nya länder ska startas upp. Allt är NOGA kontrollerat av MIA Myndigheten för Internationella Adoptioner. Viktigt att veta är också att alla adoptionsorganisationer i Sverige drivs av sina medlemmar som genom demokratiskt röstningsförfarande tar fram sin styrelse som sedan bestämmer hur kostnaderna fördelas. ALLA adoptionsorganisationer i Sverige bedrivs tack vare detta med UTAN vinstintresse!!!
Svar på tråden Adoption! kostnad?