• Kottens mamman

Syrener?

När börjar syrener tappa sina löv i västerbotten?
    Vill beskära mina syrenbuskar men vill vänta tills löven faller. Detta för att det blir lättare att hantera men framförallt hoppas jag på att buskarna ska dra ner sin sista lilla näring ner i roten och klara vintern bättre och få bättre fart på våren

När är bästa tiden på året att klippa rönn? Har en rönnhäck som behöver vårdas och funderar på att ta det nu i senhösten.. är det dumt??

• Svar på tråden Syrener?
  • mimmi 1

All beskäring här i västerbotten bör göras på våren, eller tidigare på sommaren, så att det hinner skjuta lite nya skott innan frosten. syrener "sätter" sina anlag till blommor på sommaren, så klipper du nu,(och även i vår) så blommar dom inte nästa sommar.
    faran med att beskära nu, är att kvistarna suger åt sej väta från höstregnet, och från de fuktiga nätterna, och sedan fryser det, och riskerar att frysa sönder, och busken dör.

Så mitt råd är att klippa syrenen efter att den blommat nästa år,(eller till våren om du inte tycker att det gör något att gå miste om blommningen)och även vänta med rönnhäcken till våren

Svar på tråden Syrener?