• Anonym

Hur göra med jobbet under graviditeten?

Hej..

Jag plussade häromdagen, och är superglad såklart...

Jag berättade genast för min chef, då jag redan mår lite illa och det kanske märks på mig.
    Jag frågade även om det är möjligt att jag bara behöver jobba 5 dagar i veckan, för nu jobbar jag mån-lör. Som kock. Så det är rätt tungt arbete och stressigt...
    Han gillade det inte och såg ingen lösning på det..
    Men jag känner att jag måste få vara mer ledig för det är så mycket som ska ordnas nu.
    Vi måste hitta nytt boende osv...

Har han rätt att "tvinga"mig jobba så mycket?

Sen längre fram i graviditeten så vill jag gå ner ytterligare, till 4 dagar.. Är det möjligt att få igenom nåt dylikt?

Hur har ni haft det med era arbeten?

• Svar på tråden Hur göra med jobbet under graviditeten?
  • Anonym

om du känner att du inte klarar ditt jobb så har du rätt till att gå ner i arbetstid, sedan så har du även rätt till vilorum, på din arbetsplats under graviditet för att kunna få den extra vila du behöver som gravid. Du kan däremot inte få vara ledig om det inte går för att hitta nytt boende, utan det måste ju då ha att gör amed graviditets besvär, men som man läser så är det ju så att försäkringskassan anser ju att graviditet är ett tilstånd och ingen sjukdom, kan vara svårt att slippa jobba helt. Ring och prata med ditt fack eller läs dina medlemsregler så får du säkert veta av dom vad som gäller i ditt fall, och fram i graviditeten.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-20 11:43:57 följande:
    om du känner att du inte klarar ditt jobb så har du rätt till att gå ner i arbetstid, sedan så har du även rätt till vilorum, på din arbetsplats under graviditet för att kunna få den extra vila du behöver som gravid. Du kan däremot inte få vara ledig om det inte går för att hitta nytt boende, utan det måste ju då ha att gör amed graviditets besvär, men som man läser så är det ju så att försäkringskassan anser ju att graviditet är ett tilstånd och ingen sjukdom, kan vara svårt att slippa jobba helt. Ring och prata med ditt fack eller läs dina medlemsregler så får du säkert veta av dom vad som gäller i ditt fall, och fram i graviditeten.
    Jag vill ju såklart jobba så länge jag kan, men jag känner att 6 dagar i veckan är lite för magstarkt nu. Jag mår redan illa och har ont i ryggen.
    Vilorum.. Man kan inte ta raster och gå undan och vila. Då kan man lika gärna säga upp sig.. Jobbar som kock och gästerna får inte vänta..
    Vi får se hur det blir helt enkelt.. Chefen pratar om att jag måste jobba ännu mer nu. för snart är det dags att börja förbereda julbord och sånt...
  • Anonym

å fy, måste ju finnas speciella regler i ditt fall inom ditt yrke, tror inte att dom kan kräva att du jobbar så mkt å helst inte med illamående oxå! ring facket, din chef kan juinte kräva mer av dig när du är gravid finns regler för sånt!
    stå på dig och kolla upp detta så du vet vad du ska svara när han ställer krav. Ta upp detta på din inskrivning så kan kanske din Bm ge dig råd, det är ju ett stressigt yrke och har du tur kanske du kan bli sjukskriven ett par veckor tills det värsta är över.

Svar på tråden Hur göra med jobbet under graviditeten?