• MollyN

Flick-namn!!!

Hej!!

Om några veckor kommer våran lilla tjej och jag tycker det är så svårt med namn!
    Jag är från irland och vill gärna ha ett irländskt namn på lilltjejen..
    Fast det får inte vara föör svårt att uttala eller bli konstigt på svenska för då säger hennes pappa ifrån:P
    Några tips på fina namn (gärna irländska då) som funkar på både svenska och engelska?? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 15:53
    tack för alla tips.. fler tips är välkommna!! vill ha många nya namn förslag eftersom att vi har kört fast..

Min kille hejjar på:
    Melissa (tycker jag låter lite för mesigt..),

Melanie (jag tycker det e ok),

Melody (känns lite space:at)

och Leah (tycker det e ok men inte mer än så.

Jag gillar

Shannon (fast kanske blir knepigt här i sverige? eller e lite osäker),

Robyn (vet att man associerar till artisten men e faktiskt ett irländskt tjejnamn, fast låter kanske mer som en härmning?)

och Katie.. Fast katie heter min lillasyster så det måste nog gå bort iaf.. kanske kan bli mellan namn ..

vad tycker ni om dom namnen? Är så splittrad.. Tycker det är så svårt!!

• Svar på tråden Flick-namn!!!
  • Believe In Faith

Arwen

ღ Wilma ღ Alwin ღ Bulan ღ
  • Små Hjärtan

Vi har en dotter som heter Trinity. Det funkar både i sverige och england.

My heart belongs to my family
  • wordplay

Jag känner inte till några irländska namn men kommer med förslag ändå
    Lia, Lee, Mei-My, Cassie eller Hope

• astalacasta

Selma sägs ha keltiska rötter, och det är väl svenskt så det räcker också.

• astalacasta

Emma, Sarah, Sophie och Leah är irländska namn som funkar toppen i Sverige (även om jag tycker att de är snyggare utan "h")

• Cailleach Beine Bric

Brianna, Bridget, Caitlin, Carey, Ciara, Dorean, Eireen, Enya, Fiona, Isibeal, Kiera, Maeve, Moira, Norah...

Annars kanske du hittar nåt här http://www.behindthename.com/ 

Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne
  • spöke

Några funderingar...

Melissa/Melanie - i Sverige känns de lite 80-tal
    Melody - låter mer som ett hästnamn, sorry. finns ett fint franskt namn som är liknande - Elodie.
    Leah - gulligt och lätt att uttala på både svenska och engelska
    Shannon - relativt lättuttalat, fast min morfar som inte kan engelska hade aldrig fixat det
    Robyn - väldigt förknippat med artisten, ja. skulle du stå ut med frågan "jaså, gillar du Robyn?" varje gång du berättar vad dottern heter? det vet bara du.
    Katie - ja, det blir nog lite knepigt om din syster också heter så. men gulligt att "hedra" syrran genom att ge det som andranamn.

Fler förslag:
    Evelyn
    Nessa
    Nora
    Enya
    Claire
    Una

Länktips:
    www.namenerds.com/irish/modern.html
    www.babynamesofireland.com

• spöke

Btw, ett annat gulligt namn är EIRA. Fornnordisk gudinna, låter som Eire... det blir en blandning av bådas kulturer.

• Cassiopeja
    spöke skrev 2008-09-20 21:12:46 följande:
    Btw, ett annat gulligt namn är EIRA. Fornnordisk gudinna, låter som Eire... det blir en blandning av bådas kulturer.
    Helt otroligt att JAG inte föreslog det!!!

Med tanke på att min dotter heter just Eira!! Och det är såklart det finaste namnet som finns!
  • Cassiopeja

Fast namnet är eg. isländskt från början...

• spöke
    Cassiopeja skrev 2008-09-21 10:07:37 följande:
    Helt otroligt att JAG inte föreslog det!!! Med tanke på att min dotter heter just Eira!! Och det är såklart det finaste namnet som finns!
  • Jössica

Min dotter heter Sadie Leana, och hvis vi får en dotter igen ska hon hete Luna/Mie/Emmi Savannah
    Vi hade egentlig bestämt oss för Moa Elena hvis det blev flicka, men så tyckte min kille att det blev för likt Leana..
    Tycker också om namnen Erika (som är ett av mina mellannamn), Tilla, Kaja, Sina, Luca, Tilli, Sanna, Liah, Eleah, Tuva, Ronja, Ella

Svar på tråden Flick-namn!!!