• Blubban82

Olja i pajdeg?

Hej hopp!!
    Sitter här och funderar på om man kan göra pajdeg ännu lite nyttigare... Är det någon som vet om det funkar att byta ut allt matfett mot olja i en pajdeg med kesella??

• Svar på tråden Olja i pajdeg?
  • Nessii

Tror det kan bli svårt att blanda med olja.. Jag skulle hellre dra ner på matfettet o ta lite extra kesella.. o istället för vetemjöl kan du ta ett grövre mjöl.

Ska man se ur GI-synpunkt vilket jag kör med så är inte paj nyttigt.. Såvida inte du byter ut mjölet mot sojamjöl.

• Septembertösen

jag gjorde en gång en tacopaj där det bara var olja, mjöl ock sånt i skalet. VIDRIG. OÄTBART, men det kanske bara var det receptet. Men då hade inte jag kesella. Lycka till!

• Miracle Cats

Jag tror inte enbart olja är en hit. Jag brukar bara ta någon matsked för att få lite lenare deg när jag har i mer fullkorn.

• tjubanna

Jag har faktiskt gjort paj (matpaj) med enbart olja flera ggr och det har blivit bra MEN man måste salta degen för annars blir det smaklöst. Däremot hade jag inte kesella i.

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • röda naglar

ja, man kan göra pajdeg på olja. det gör vi jämt här hemma. för att våra matpajer ska bli extra nyttiga har vi olivolja, grahamsmjöl och sojamjöl i våran pajdeg. mmm.

Svar på tråden Olja i pajdeg?