• molliemus

Lekar på barnkalas

Om drygt en månad är det dax för första barn kalaset (4år). Tänkt att ha det mellan 12-14, och man ska hinna äta lite mat + tårta, Ska man ha lite lekar oxå? Vilka lekar passar bra till den åldern? Några andra saker man ska ha i bakhuvudet när man ska ha kalas?

• Svar på tråden Lekar på barnkalas
  • CeeJay

Alltså JAG tycker att man inte behöver planera så mycket när det gäller så små barn. Fiskdamm är nog det som står högst på listan och BALLONGER när det gäller mina tjejer (4,5 resp 2,5 år).

Och en liten påse vid hemgång, behöver inte bara vara godis. Jag brukar blanda både lite godis, en studsboll, en reflex, en ballong, såpbubblor osv. Jag brukar ha "tema" med dukningen, sist var det my little pony tallrikar, glas och servetter till barnen. Alltså inget märkvärdigt

Jag tycker själv bäst om "kalas" (för vuxna då ) som inte är så "stylade" och jag tror även barn tycker det är roligast att leken kommer naturligt.

Men det beror ju även på hur barnen är och vad de tycker om Jag tycker att tiden ni har är helt perfekt, de flesta barn orkar inte stojja så intensivt mer än 2 timmar när det är kalas.

Lycka till

• Ekorremamman

Jag tycker det är svårt med lekar när de är i den åldern. Det är alltid någon som inte vågar, blir ledsen när de misslyckas eller liknande. De måste bli äldre först så att de klarar av det.

I stället för lekar kan de få göra något pyssel om det är så att man vill ha någon styrd aktivitet.

• ARR

har presis haft barnkalas för min son (4år) Och satt länge och funderade som du om jag skulle annordna några lekar elle så. Men det är svårt när dom är fyra! MAn vill inte ha utklassnings lekar (som den här leken med stolar)
    MEn det visade sig att man inte behövde tänka på det! Vi hade kalas mellan ett och halv fyra.
    Mat glasstårta Fiskdamm och godispåse och ballonger.
    Lite lek med grabbens leksaker och paketöppning. sedan var det dags att gå hem.
    Tänk inte så mycket på det Lycka till och ha så skoj

• Maijlo

Kanske kan vara kul att ha några klassiker på lager om det skulle behövas:

* Björnen sover. Klassisk och kul.
    * Kurragömma. Man kan göra den omvänt så att en gömmer sig och alla andra letar och sen ska alla gömma sig på det stället där den första gömt sig. Det kanske är lite för avancerat för små barn.
    * Blindbock.
    * Hela havet stormar bak och fram. Ställ stolarna på två rader och ha musik på. När du stänger av musiken ska alla sätta sig ner på stolarna. Du tar bort en stol varje gång men alla barn ska hjälpas åt att sitta på stolarna. Kan också vara för avancerat.
    * Russinjakten. Födelsedagsbarnet eller förälder tänker på ett russin på en bricka. Sedan får ett barn plocka russin tills de tar det russin som är uttänkt. Då är det nästa barns tur osv.

• Viewsonic

Pärla, d.v.s. pärla brickor eller halsband.

Rita.

Skattjakt alt. till fiskdamm.

Bara leka.

Video med dans/rörelselek ex. Mora Träsk.

dator heter det. datOR...
  • ziza

vi hade som femkamp på 3-årskalaset, gå balansgång på ett rep, kasta boll i hink, hoppa på ett ben osv. När de kom i mål fick de an varsin godispåse eller vad man vill bjuda på. Det var uppskattat, vi hade kalaset ute.

• ziza

barnen startade en och en så det blev ingen tävling och det stod enförädler vid varje station, eftersom föräldrarna var med på kalaset.

• Evangeline72

Kasta bollar i en hink. Funkar både inne och ute.
    Fiskespel
    Balansgång
    Rita något

• Lovali

Mumieleken! Man delar in dem 2 & 2 & så får de en toarulle var & så skall det under tidspress paketera in sin partner till en mumie i toapapper så snabbt & snyggt som möjligt.
    Brukar dom tycka är kul

Svar på tråden Lekar på barnkalas