• scrapparlotta

Göra hel fläskfile i ugnen?

Kan man göra en hel fläskfile i ugnen, eller blir den torr då? Ska ha fläskfile i kväll med en god kantarellsås och ris. Men så tycker jag det är så tråkigt att bara skiva filen och steka skivorna.......så tänkte jag att det är så gott att grilla en hel file och då undrar jag om man kan göra den i ugnen istället....? Eller har ni andra förslag jag kan göra med filen?

• Svar på tråden Göra hel fläskfile i ugnen?
  • fröken argbigga

Den blir inte torr, stek den inte för länge bara. När den är klar kan du linda in den i folie och låta den vila en stund innan du skär upp den. Jag gör alltid helstekt i ugnen, blir mycket godare än att steka skivor. Men man behöver ganska mycket kryddor på.

• Mcmajjsan

Brukar försteka den i pannan tills alla sidor är bruna och knapriga. Sen in i ugnen (Gärna i en form så att man kan blanda den med såsen) och så låta den vara så i ca 20 min. Skär skivor och servera *GOTT*

Bf 081230
  • Mcmajjsan
    scrapparlotta skrev 2008-09-20 15:39:31 följande:
    Grader och temperatur?? Tack för snabba svar åxå
    tyyyyyyyyyyp 200 grader =D
    Bf 081230
  • Mammassaga

Den blir absolut inte torr, snarare tvärtom. Jag tycker fläskfile SKA tillagas i ugnen.
    Bryn den gärna i stekpanna först så den får fin färg sedan in i ugnen tills den är genomstekt.

Det kan man sen variera i det oändliga. Jag brukar skära en skåra i filen innan jag lägger in i ugnen och fylla med något gott. Sen kan man linda in den i bacon. Smördegsinbaka eller ja vad som helst:)

Jag brukar ta det typ 200grader. Sen hur länge det behöver vara där inne vet jag inte riktigt. man kan väl kolla efter 30 min.

scrapparlotta skrev 2008-09-20 15:30:02 följande:
    Kan man göra en hel fläskfile i ugnen, eller blir den torr då? Ska ha fläskfile i kväll med en god kantarellsås och ris. Men så tycker jag det är så tråkigt att bara skiva filen och steka skivorna.......så tänkte jag att det är så gott att grilla en hel file och då undrar jag om man kan göra den i ugnen istället....? Eller har ni andra förslag jag kan göra med filen?
Svar på tråden Göra hel fläskfile i ugnen?