Koka lingonsylt
Jag tänkte koka lingonsylt och undrar om någon har en lättsockrad variant?
Använde mig av syltsocker ifjol och tyckte inte alls om resultatet. Alldeles för sött.
Goda tips mottages gärna.
Jag tänkte koka lingonsylt och undrar om någon har en lättsockrad variant?
Använde mig av syltsocker ifjol och tyckte inte alls om resultatet. Alldeles för sött.
Goda tips mottages gärna.
Ta hälften av mängden socker som står i receptet så blir det lagom.
Du kan ju utgå från ett vanligt recept, men minska på sockret. Tänk dock på att sylten inte håller lika länge med mindre socker i.
Lingonsylt kan dock hålla riktigt länge ändå. Lingon innehåller naturligt bensoat som används som konserveringsmedel. Om du vill att det ska hålla länge kan du ta glasburkar och diska riktigt noga och sedan lägga i ugnen i 100 grader en stund. Koka burklocken. Häll i sylten direkt från plattan och se till att du fyller ända upp. Sätt omedelbart på lock. Gör man så håller sylten nästan för evigt
Jag brukar smaka av sylten när jag har i socker. Behövs mycket mindre än man tror. Koka klart först i ca 15 minuter och sen socker efter smak!
Tack för alla svar.
Det är första gången jag ska koka på lingon.. har idag plockat två liter.
Ingen som kan hjälpa mig med mängd socker, koktid och så till det?
Två liter borde väga ca 1 kilo. Min mor tog alltid 0.5 kg socker per kilo bär men det blev söt sylt. Räcker nog med ca 250-300 g skulle jag tro. Börja med den mindre mängden och varva bär och socker i en kastrull. Sätt på svag värme, typ 2an på spisen. Skaka kastrullen i sidled då och då. när det vätskats ordentligt och sockret lösts kan du skruva upp värmen så det börjar koka. Det behöver inte koka så länge, 5 minuter borde räcka. Smaka av sockret och tillsätt mer om det är för surt, se till att det får koka in i så fall.
Lycka till!