• Goya

Sammandragningar var åttonde minut...v. 32 ska man ringa förlossningen?

Ikväll har jag sammandragningar var åttonde minut. Nu har det pågått i två-tre timmar och det påverkas inte av om jag vilar eller slappnar av. Vad ska jag göra? Det är inte direkt smärtsamt, men det spänner och drar ända ut i ryggen. Bör man ringa förlossningen när det är så?

• Svar på tråden Sammandragningar var åttonde minut...v. 32 ska man ringa förlossningen?
  • AnnaU

Man ska alltid ringa och rådgöra med dem om man är osäker. Tycker defenitivt att du ska göra det. Du borde nog åka in och göra en ctg.

• Mopsan

japp ring med en gång o hör va dom säger. dom vill troligtvis att du ska komma in så de får kolla upp dig. lycka till.

• SvenThorstens

JA! Ring i alla fall och berätta hur du har det. Sammandragningar ska gå över med vila! Hoppas det ordnar sig! Vänta inte !

Kram

• Mylta

ja. dom kan sätta en ctg-kurva som mäter vilken sorts sammandragningar du har!

Mylta with stars
  • Julies

Jag har själv jättemycket sammandragningar och har varit inne flera ggr och gjort CTG och cervix-undersökningar. Det behöver inte betyda att en förlossning är på G, jag har vid flera tillfällen haft registrerade sammandragningar, regelbundna var 4:e min, utan påverkan på cervix. Är i v 34. Men självklart ska du kontakta förlossningen! Lycka till!

• plittel

Hej

Usch de är så frustrerande sånt där. Man vill liksom inte ringa när de inte gör ont, eller hur?

Men jag tycker du ska ringa pga att dom är regelbundna. Du sa att dom kom var åttonde minut.

Själv har jag sd som inte försvinner och kan hålla på i 6 7 8 timmar. Har inte ringt en enda gång för jag tänker att jag ringer om de börjar göra ont eller börjar blir riktigt jobbigt. Tror dock att de kanske har påverkat min tapp nu och ska göra en
    undersökning på måndag. Men är nervös varje dag och varje natt tror jag att jag kommer få ringa in. Men än sålänge har de gått över.

Ring och hör du iochmed att dom är regelbundna...de ska dom inte vara. Är dom det så kan det vara riktiga värkar!

• plittel

ps: jag ringer inte pga att dom är oregelbundna. Allt emellan 2- 20 minuter

• Ofir1

Ring och hör.
    Ringa kan man alltid göra. Är det ingen fara är det bara att tacka och lägga på luren igen. Ingen skada skedd.
    Troligtvis får du komma in för en ctg registrering.

Jag hade smärtfria sd var 5:e min sen vecka 29. De slutade inte när jag vilade. Men påverkade inte tappen något så det var helt ok. Födde mina tvillingar i vecka 38 och det är ganska sent med tanke på att det var två.
    När de började i vecka 29 fick jag komma in för ctg registrering och undersökning av tappen. Sen fick jag åka hem igen.

Det där med sd är jätte olika. Min mamma fick helt smärtfria sd ett bra tag tills smärtan plötsligt slog till och 40 min senare var jag född. Så även smärtfria kan vara riktiga. Så man bör faktiskt kolla upp det när det är så här tidigt. Ring förlossningen!

• Goya

Gick och lade mig i badet efter rekommendation och sd gav faktiskt med sig:)
    Tack för alla råd. Det är viktigt att ta det på allvar, man vill inte sitta med en prematur i armarna helt plötsligt och inte hunnit in till sjukhuset...

• Månson82

Varför äns fråga här,
    lättare hade väl vart att bara ringa och kolla på förlossningen direkt!! Eller??

Svar på tråden Sammandragningar var åttonde minut...v. 32 ska man ringa förlossningen?