• Sanna mina ord

Vegetarian och gravid?

Är det någon som har den erfarenheten och hur gjorde ni?

Jag är demivegetarian sedan åtta år tillbaka och mår illa bara av tanken att äta rött kött igen. :/

• Svar på tråden Vegetarian och gravid?
  • Loopington

Äta kött? Jag är vegan och gravid i v 39, har gått skitbra

• Jessisca

äh, det är väl som vanligt, se till att äta desto mer bönor och allt vad det är för att få i dig tillräckligt av allt...

• Sanna mina ord

Loopington:
    Å vad roligt! Man har hört så mycket skräckhistorier, allra helst gällande vegansk kost och graviditet så man kan ju inte låta bli att lyssna på det :/ Vad roligt att det gått så bra för dig! :)

PrincessOats:
    Ja fast är det jag som har fått om bakfoten att man inte bör äta fisk när man är gravid? Jag är ju somsagt Demiveggie och får i vanliga fall i mig nyttigheter via fisk.

Ni (eller någon annan...) har kanske bra tips på vegetariska/veganska recept med massa graviditetsnyttigheter i?

:)

• Salsoul

Jag åt vegankost hela förra graviditeten och hade bra värden hela tiden. Denna gång äter jag dock vegetariskt. Äter du dessutom fisk borde det inte vara några problem alls, de skräckhistorier man hör är ofta om kvinnor som har mycket svårt att ta upp järn och därför blir rekommenderade att äta rött kött.

• Majuuu

Jag är vegetarian o är gravid med andra barnet. Inga problem alls, varken denna eller förra graviditeten. Har nog inte ändrat nåt på kosten varken under graviditeterna eller amningen.

• Sanna mina ord

Salsoul: Tusen tack för länken! Ja jag antog att det bara var skrönor. Jag fortsätter nog min vegetariska diet :) Ser ju att jag inte är den enda så . haha.

Majuutschi: Det låter helt kanon. Tack för att du delade med dig. Men tänker ju tusen tankar om detta lilla kryp och vill såklart göra det bästa!

Nu till en annan fråga:
    Hur har ni gjort/tänker göra med era barn, ska dom få äta kött tills dom själva kan göra ett val, eller har ni gett dom vegetarisk barnmat? Tacksam för svar! :)

• Salsoul

Varsågod! Hoppas du hittar lite tips där

Till din andra fråga; vi kom fram till en kompromiss jag och min köttätande man, så vår dotter äter fisk men inte kött (vare sig ljust eller rött). Hon är 18 månader och har nyligen börjat smaka fisk, går helt ok. Dessförinnan har hon ätit helvegetarisk mat som vi oftast lagat själva (vegoutbudet när det gäller barnmat på burk är tyvärr begränsat till endast pasta i olika varianter).

Vill hon prova kött när hon är lite större kommer hon få göra det. Vi kommer göra likadant med syskonet.
    Kan tillägga att hon växt som hon ska och frisk och välnärd.

Svar på tråden Vegetarian och gravid?