Vad har du på Ditt julbord och vad har du för sorts julkakor?
Jag vet att det är ju ett tag dit men dagarna bara försvinner... så snart är vi där... :D
dela gärna med dig!
Jag vet att det är ju ett tag dit men dagarna bara försvinner... så snart är vi där... :D
dela gärna med dig!
Vi har nog en klassiker på julbordet:
Inlagd sill, köttbullar och prinskorv, jansons frestelse och anjovisrulle och skinka förståss.
Kakorna i år kommer nog att bli:
saffransskorpor, pepparkakor, engelsk fruktkaka, kanelpinnar, chokladsnittar, kolakakor och napolionhattar.
Och godis förståss:
Gröna kulor (ett måste), knäck, ischoklad, chokladfudge, nötter m.m.
På kvällen äter vi alltid risgrynsgröt.
Jätte gott med rulltårta ala jul. Gör en rulltårtsbotten med pepparkakskryddor så den smakar mjuk pepparkaka, gör fyllningen med kesälla utblandad med saffran. Ibland blandar jag även i frysta lingon i kesellan. Super gott och lätt som en plätt!
hatar julmat, men revbensspjäll och klyftpotatis slinker ju ner. och rostad julvört med renkorv. :)
kakor och godis känns dock överflödigt efter ett halvt kilo revbensspjäll. :)
Vi har massa olika på julbordet och har knytkalas för mångfalden o jobbets skull.
Kakor eller sånt finns inte på våra julbord. Har aldrig fattat varför man skall vräka i sig massa. Efetr maten o gröten ( ris a la malta ) är vi mätta o får inte i oss nåt mer.
Annars säger jag som Rulltrappa. Jag hatar julmat, men äter vissa utvalda rätter såsom revben o potatis.
Oj, här kommer en ungefärlig lista
Prinskorv
Potatis
Älggryta
Revbensspjäll
Sillsallad
Ägghalvor med gegga
köttbullar
gravad lax
lime och chilimarinerad lax
laxpaj
laxpaté
sylta
leverpastej
julskinka
olika smörgåspålägg
olika sillsorter
coleslaw
tysk julsallad
valnöt och grönkålspaté
vegetarisk julskinka
linspastej
olika sallader
rödbetssallad
mimosasallad
legymsallad
vörtlimpa och annat bröd
julost
saffransmarinerade grönsaker
bovetesylta
Rödbetspaté
julmust
julöl
glögg
mosspuddig
ris a la malta
olika desertostar
julnötter
Vi har ett stort julbord så jag har säkerligen glömt massor
jyst det ja, risgrynsgröt och janssons
Kakor hm..lussebullar, pepparkakor, dumlekakor,
det som finns på julbordet (som jag äter):
rödbetssallad. ägg med majonäs. kål- och apelsinsallad. knäckebröd. ost. bönsallad.
omelett med champinjonstuvning. broccoligratäng. quornbollar. gratinerade rödbetor med chevre.
mandelmassegodis (nougat, mandelmassa, blockchoklad). knäck. lussekatter. pepparkakor. juleskum. paradis. fruktkaka. risalamalta. apelsiner.
julen är inte riktigt vegetarianernas högtid....