• Anonym (orolig)

shaken baby syndrome

Hur lätt blir det att en bebis blir utsatt för shaken baby syndrome? Ibland när jag försöker få min dotter att sova i vagnen och hon bara skriker så brukar jag gunga vagnen rätt häftigt när jag inte orkar med hennes skrik. Detta har hänt 2 ggr. Men bara typ två tre gupp upp och ner. Kan detta ha skadat min baby? jag blir så rädd och orolig. Jag har nu insett att detta kan leda till något värre... men det tänkte jag inte på då! Jag blir så deprimerad och lessen nu när jag tänker på det... jag kommer aldrig att göra det igen. INte nu när jag har läst lite på nätet.. men jag fick inte reda i om detta kan ha skadat, eller om det kommer genast eller om det kan synas senare... Snälla svara någon...

Jag måste nog prata med min man om det här så att han faktiskt hjälper mig när hon inte vill sova...

jag vill vara anonym då detta känns väldigt personligt och väldigt hemskt för mig...

• Svar på tråden shaken baby syndrome
  • Miss Magica

Hej...

Kan inte tänka mig att hon tagit nån skada alls! + att det skulle "synas" på henne...

Ta det lungt, framförallt när hon ska sova - annars får din sambo nog ta över tills du blir mer stabil.

Många kramar

• nipper tippan

Min syster dotter älskar när man skakar hårt i vagnen och somnar gott. Men som du blev hon lite orolig och frågade på bvc och dom sa att det inte var någon fara. Skador upp kommer när man håller upp och skakar babyn, dom ligger säkert när dom har fast underklag för huvud och nacke.

• Anonym (orolig)

jo men när jag guppat vagnen så har dottern typ lyft från underlaget ca 2-5cm.. usch vad jag mår dåligt över detta... vill helst bara gråta...

men tack för era svar... kanske har hon inte fått någon skada. Men jag LOVAR på hedersord att det aldrig sker igen. Och de 2gångerna det har skett har min man varit hemma. Så det har väl varit en frustration över det att han inte har hjälpt mig på det viset jag önskat just då. men han kan inte läsa mina tankar. När jag är ensam hemma har jag mycket större tålamod...

• Aquilon

Du kan vara fullständigt lugn. För att åstadkomma skador av "shaken-baby typ" på barnet krävs ett ordentligt våld. Fall från skötbord räcker till exempel inte. Våldsam gungning i babysitter kommer inte ens i närheten. Om du inte låter barnvagnen bli påkörd av en bil eller möjligen puttar ner den för en trappa så kan du inte åsamka dottern någon skada när hon ligger däri.

• miya

Finns en sida som heter www.dontshake.com som har massa information om detta.
    Jag trodde också att det behövdes ordentliga tag för att det skulle bli skador av detta slag, men jag hade fel.....

Jag har läst det och en massa annan info om det och det ska väl sägas att det behövs inte alls ett överdrivet våld för att ett spädbarn ska ta skada...

• BEAZ

hej ts: mår lite dåligt när jag läser ditt inlägg... känner igen mig själv när jag hade min förlossningsdepresion. du ska nog ta tag i det innan det går längre. kanske överreagerar jag nu men bättre det än att ignorera det. finns det annat som kan hända som du känner samma sak för? bli inte arg på mig vill bara ert bästa. Kram

• Lalune2

Men Miya, jag gick in på den hemsida som du angav och jag hittade information som var tvärtemot vad du skrev. Dvs att det krävs rätt mycket våld för att ett barn ska bli skadat, lekar kan t ex inte orsaka sbs. Var hittade du din information?

• mammaokalle

Jag läste nyligen i Aftonbladet att många som skadat sina barn skyller på soffan, det har t.o.m. blivit så vanligt att läkare idag pratar om den sk "mördarsoffan" (inte på allvar alltså...). Huvudskador är förstås jätteallvarliga men ett fall från en soffa bör inte skada ett barn för livet, det kan däremot kraftiga omskakningar göra. Då hjärnan slås upprepade gånger mot insidan av kraniet, och lämnar bestående "bristningar". Jag tror inte att ditt barn skadats i vagnen men själv är jag livrädd att Kalle ska skadas på ngt sätt så jag hade nog pratat m dem på bvc (för att lugna mig själv). Du undrade om man kan märka ngt direkt, vid hjärnskakning (!) kan man ju det. Barnet blir ganska omgående slött, lealöst och vill sova - allmäntillståndet försämras. Då ska man omedelbart åka till akuten. Jag tror att du märker detta, eftersom du känner ditt barn bäst. Prata m bvc, för att få lugn och ro! Lycka till!

• MansonDust

Just Shaken baby syndrom beror på att man snabbt skakat en bebis upprätt, så huvudet skakats neråt och sen framåt. Det kan knappats ske i en vagn eftersom bebisen ligger ner.

• giz

fråga: finns det några som helst bevis på att det inte skadar på det sätt som TS beskriver?

frågar då en vänninna till mej gjorde just så med sin dotter och ja mer behöver jag inte berätta i den här tråden, jag bara undrar.

• Aquilon

Miya: Måste ifrågasätta den uppgiften. För att ge ett barn den typ av hjärnblödningar som uppstår vid "shaken baby" krävs stor kraft. Jag har under min karriär hittills undersökt hundratals barn som fallit från skötbord, soffor, sängar, klätterställningar, träd... you name it, och ingen av dem har ens kommit i närheten. Det enda barn som uppvisat liknande skador hade kastats ur en bil i samband med en trafikolycka i hög fart där bilen voltat (nej, det barnet satt inte i babyskydd).

Giz: Det skulle väl vara det faktum att en överväldigande majoritet av alla barn någon gång råkar ut för liknande "våld", bevisligen utan bestående men.

• blåögd

många barn skulle nog ha blivit skadade om det krävs lite skakning.

• Tygtiiger

Vid shaken baby syndrome tar man tag i barnet runt bröstkorgen och skakar häftigt så att huvudet kastas fram och tillbaka. Eftersom barnet har svag nacke och stort huvud så blir kraften så stor att barnet får hjärnblödningar. Det åstadkommer du inte genom att gunga vagnen häftigt över en tröskel, så på den punkten kan du vara lugn.

Men det låter som om du blir hemskt frustrerad på din man och i brist på bättre tar ut det på barnvagnen, och mår dåligt efteråt. Kan du få råd angående det nånstans eller mer hjälp av din man?

kramar till både dig och dottern

• 012345

Hej! Detta är en gammal tråd men måste fråga då jag är lite i samma funderingar. Jag har tvillingar på 8 månader och när de var ca 3 månader så gick jag och rytmiskt drog i vagnen fram och tillbaka för att de skulle sova. Jag blev frustrerad en gång när lilltjejen vägrade somna och bara skrek och drog till 2 gånger ordentligt. Båda blev tysta, stirrade på mig och sen fortsatte de skrika. Jag kan inte släppa tanken att jag kanske skadade dem?? Så hemskt! Jag har alltid trott att de varit skyddade i vagnen fram tills jag började googla av någon idiotisk anledning!

Jag hade varit väldigt tacksam för svar! Är en hönsmamma i vanliga fall

• Anonym (Millo)
    Aquilon skrev 2005-07-03 22:06:56 följande:

Du kan vara fullständigt lugn. För att åstadkomma skador av "shaken-baby typ" på barnet krävs ett ordentligt våld. Fall från skötbord räcker till exempel inte. Våldsam gungning i babysitter kommer inte ens i närheten. Om du inte låter barnvagnen bli påkörd av en bil eller möjligen puttar ner den för en trappa så kan du inte åsamka dottern någon skada när hon ligger däri.

Fast det där stämmer inte.
  • Pentra

Hej! ... Shaken baby syndrome är när man utsätter ett litet barn för en häftigare ryp av skakvåld, vilket kan leda till döden. Men bäbisar och små barn är väldigt känsliga för även andra upprepande skakningar, vilka kan ge permanenta och obotliga skador. Dessa kan t.ex. uppstå genom att man skakar vagnen/kärran häftigt eller kör den upprepat fram och tillbaka över en tröskel eller om man är ute och joggar på ojämn väg med barnet i joggingvagn etc. Detta beror på att det tar tid för fästena mellan hjärna och skallben att växa fast ordentligt, och efter födseln och medan barnet är litet är dessa fästen alltså ännu ofärdiga och sköra. Det kan även skada barnets hjärna att hissa/kasta det lilla barnet upp i luften. Även om barnet hissnar och skrattar av den kittlande känslan i kroppen så kan dessa ryck göra så att fästena mellan hjärna och skallben skadas och lossnar, vilket kan leda till olika mindre eller större hjärnskador. Även om många är ovetande till orsaken så kan själva grunden till att läkare fastställer vissa neurologiska diagnoser hos barn faktiskt vara att barnet vid ung ålder utsatts för skakningar. Skakningar som okunniga/ovetande föräldrar och vissa läkare tyvärr anser orelevanta men i verkligheten är högst väsentliga i frågan. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• 012345

Hej pengar! Oj! Att ingen informerar om detta!! Det är ju helt galet!! På BVC säger de att små barn tål betydligt mer än man tror etc.. Var har du fått denna kunskapen ifrån? Nu mår jag ju riktigt dåligt, tänk om jag skadat mina små för att jag blivit fel informerad från BVC! Än så länge så är de perfekta både i mina ögon och BVC men då kan det ju komma saker sen som man alltid kommer undra, tänk om det är mitt fel?!?! Fruktansvärt

Svar på tråden shaken baby syndrome