• abovo

När började ditt barn "förstå" bokstäver?

Att till exempel säga, vilket ord börjar på "H"? Och så funderar barnet en stund och säger Hus.
    Och att kunna alla bokstäver, stora som små.
    Att bokstavera?

bara nyfiken

• Svar på tråden När började ditt barn "förstå" bokstäver?
  • mammamadeleine

hn började intressera sej mycket för bokstäver och siffror på riktigt när hon var runt 3½ innan var det mer att hon frågade ibland men så fick hon såna att ha på kylskåpet och dom sitter hon mycket med,  nu e hon 5 och kan skriva massa bokstäver och äver stava visssa ord och namn! Kan skriva 1-10 själv, men nu pratar hon om det nästan dagligen!

• Marco och Mathias mamma

Runt 4-års åldern om jag inte minns fel

• Ciliaja

min kusin var nog runt 3, fast de va mer att om de va ett N så va de ju alltid hennes namn och va de nått som började på C så stod de ju alltid mitt namn, nu fyller hon 4 i november och kan skriva mitt namn, hennes är för svårt men hon e på god väg :)

• hönamor

Hon var runt 2,5 när hon kunde namnge de flesta bokstäver i alfabetet men nu när hon är runt 3,5 börjar hon själv "höra" vilken bokstav ett ord börjar på. Om hon ser det skrivet så ser hon ju. Hon kan stava sig fram till enstaka korta ord som DORA (utforskaren) när hon ska googla fram Doras hemsida till exempel. Men små bokstäver är hon sämre på, oftast bara stora bokstäver.

• abovo

Jag är så väldigt nyfiken, tack för era svar!

Min son kunde alla stora och små bokstäver när han fyllde två år. Han kunde även ljuda dem. Nu fyller han tre om en månad och han kan ljuda sig igenom allt.
    Och frågar jag honom om vilken bokstav som helst, tex vilket ord börjar på G? Så funderar han en liten stund och säger hänfört tex glass! Han säger olika ord, så det är inte inlärt.
    Han kan peka på många ord och säga vad det står där, men jag vet inte om han verkligen läser dem eller om han lärt sig ordens "utseende".
    Han försöker skriva bokstäver också men han har för dålig motorik så det blir bara I 1 lilla L och O och o för hela slanten .
    Han blir så arg ibland för att han inte kan skriva bokstäverna.

OT: Vill bara tillägga att det är han själv som är intresserad, inget jag "tvingat" på honom, om nu någon skulle fundera på det.

Jag funderar på hur jag ska hjälpa honom, "ta hand om " hans intresse liksom. Kanske bokstavsmagneter?

• hönamor

Fins ju massa med bokstäver. Pussel, dataspel, magneter osv. Te reda på intresset säger jag men pressa inte (som allt annat i livet *S*)

• astalacasta
    abovo skrev 2008-09-21 10:37:37 följande:
    Jag funderar på hur jag ska hjälpa honom, "ta hand om " hans intresse liksom. Kanske bokstavsmagneter?
    Om han tycker det är svårt att skriva bokstäver för hand så kan han ju skriva dem på datorn. Det tyckte min dotter var kul under en period (särskilt om man tog en stor storlek på typsnittet så att hon såg varje ord ordentligt).
  • bubbelmaja

Vår pojke fyllde 3 år i går. Han har kunnat bokstäverna länge. I mer än ett halvår har han kunnat namnge alla små och stora, smat kännt ugen dem som tex mammas bosktav, Norias bokstav osv. Sedan ett par månader har han börjat höra begynnelsebokstaven i ord. Han kan säga tex vad börjat tåg på, och sedan svara genom att säga långsamt och sedan säga att det låter som t.

Om jag lägger fram några ord skriva med stora bokstäver och frågar var det står då tex fågel, så letar han bland orden till han hittar ett som börjar på f. Men självklart, finns det fler på f går han ju bet, kan hitta första bokstaven bara. Med vissa undantag. Häromdagen ljudade han fram "sol"

Han har precis nu börjat vilja skriva själv. Bil kan han skriva på datorn.

han har alltid varit väldigt intresserad av böcker. Han har kunnat sitta länge länge och lyssna.

• ennie

Kunde alla bokstäver vid 3 (namnge och skriva), vad olika ord börjar på vid 3,5 år.

• rubicon

Han är två precis nu. Han kan känna igen nästan alla stora och vet att de som står bredvid de stora är de små. (känner inte igen de små om de står själv ) Han kan hitta rätt bokstav "var är S" ?Han har precis börjat skriva några av bokstäverna själv, men motoriken är ju så dålig. M skrev han idag tex.

Han "läser" dvs ser vilka bokstäver det är, på annat än i böcker, tex på mina tröjor, på bildäck ute osv.

• abovo

Det är så häftigt! De har sådant otroligt minne! Och iaktagelseförmåga!

Detta är ju förstås jättetidigt för alla våra barn. Men vet någon när det är "mer vanligt" att barn inser hur det egentligen fungerar med bokstäver?

• abovo

En rolig sak, jag bad min son säga ett ord som börjar på B. Han funderar en liten stund och sedan säger han lyckligt "anan" Han har inte så bra uttal språkligt har han varit sen, men trots att han säger anan istället för banan så vet han att banan börjar med b

• hönamor
    abovo skrev 2008-09-21 22:42:46 följande:
    En rolig sak, jag bad min son säga ett ord som börjar på B. Han
    funderar en liten stund och sedan säger han lyckligt "anan" Han har
    inte så bra uttal språkligt har han varit sen, men trots att han säger
    anan istället för banan så vet han att banan börjar med b
    visst är det häftigt, vilken kille du har *S*
    min tjej gillar kalle kunskap (ett dataprogram) där man ska laga mat o hitta ingredienser t.ex paprika, och då måsta man öppna en lucka med ett P på. Jättekul.
  • tru

min dotter har kämpat med att skriva bokstaven i sitt namn länge nu men idag fick hon till det. hon har fått till det en gång tidigare oxå men mer av en olyckshändelse. ett riktigt H skrev hon flera gånger och samtidigt passade hon på att rita bland sina första huvudfotingar. dessutom med ögon, mun och näsa lite felplacerat. de hade en dag förra veckan när de höll på dagis att titta i spegeln för att sedan rita av sig själv. då ritade hanna 4 runda cirklar och pekade ut vart mun och armar och sådant var men cirklarna var utplacerad runt hela papperet. men idag fick hon till en huvudfoting.

hanna skrev lilla a och stora A redan när hon var två år gammal men hon glömde bort det när hon tappade intresset av det men nu tror jag intresseet är här för att stanna för de är så genuint nu. förut tror jag mer intresset kom från mig. intresset expoderade samma vecka som hon började på stora avdelningen där de arbetar mycket med att känna igen sitt namn och sina bokstäver. efter den veckan har hon letat sina bokstäver jämnt och överallt. och även frågat efter min och andra närståendes bokstav. och känner igen en del fast en del kommer hon endast ihåg nån enstaka gång.

men hon är ju duktig oxå.

• tru

glömde bort att säga att hon fyller tre i december

• MammaSusan81

Vår tjej som blir 2 i början av oktober (14v prematur så vi korrigerar) tycker bokstäver är jätte intressant & även klockan sen några månader tillbaka. Hon har ett bokstavspussel där hon kopplar bokstaven med ord tex A som i Astrid, B som i boll/banan, P som i Pappa Peter osv. Men hon kan inte alla bokstäver, har lyckats rita/skriva T, L, H, S,M.
    Klockan brukar hon fråga efter & säger att den är 9, 10, 11, 12 osv så då berättar vi vad klockan är och hon svarar t ex ja klockan är 10 över 12. Några enstaka ggr olika tillfällen har hon lyckats pricka in när klockan varit 9, 10, 12, 17 (5).

Längtar efter Syskon
  • FridaE

Min son kunde alla bokstäver vid 2 år och håller nu som allra bäst på att försöka förstå sej på hur ord fungerar ( han är 3år och 3 månader nu). Han kan nämna ord som börjar på en speciell bokstav fast dte dröjer nog länge än innan han kan läsa.
    Han kan inte skriva några bokstäver.

• Happy baby

I tvåårsåldern började min dotter intressera sig och lära sig känna igen och uttala bokstäver. Nu är hon 3,5 år och håller på att lära sig skriva bokstäver, sitt namn och andra familjemedlemmars namn. Hon kan "läsa" vissa för henne vanliga ord, som familjemedlemmarnas namn och andra ord som hon ser ofta. Antagligen läser hon vissa av bokstäverna, vet att de ingår i vissa ord och gissar sig från sammanhanget till vad som står.

Vi har inte pushat henne i att lära detta utan bara uppmuntrat henne när hon visat intresse. Hon har bokstavsmagneter på kylen som hon leker med, bokstavspussel och har tittat en hel del på "Fem myror..." Men mest har hon frågat oss och bett oss skriva olika bokstäver och ord.

Hon älskar även att "göra matte". Vi har en bok med matteövningar för barn 4-5 år. Det handlar mycket om att räkna, att kunna se antal med bara en blick utan att räkna, sortera i storleksordning, lära sig begrepp som under, över, bakom m m och se var ett objekt är. Även när det gäller detta har vi uppmuntrat ett intresse som kommit från henne och vi gör det bara som en kul grej. Lär sig gör hon automatiskt när hon har kul.

• linhen

Två år och fyra månader var min som. Nu är han tre och ett halvt och har fokus på andra saker. Kunskapen sitter men han har inte vidareutvecklat det.

Svar på tråden När började ditt barn "förstå" bokstäver?