• TrissiPrinsessor

Har han rätt att neka umgänge.....?????

Hej!
    Jag behöver hjälp och råd!
    Min syster gick bort för 7månaders sen och efterlämnar make och en gemensam dotter!t
    Nu har hennes make startat ett nytt liv med en ny kvinna som han har förlovat sig med och dem planerar att gifta sig! Dem har också köpt tomt och ska flytta nästa sommar!
    Nu tycker pappan att vi inte behöver träffa dottern mer för hon har fått en ny mamma och en ny familj. Dottern är 5år och vi har haft jättebra kontakt med henne innan mamman dog!
    Har han rätt att göra så här? Vad kan jag som moster till henne göra? Har jag ngn laglig rätt att kräva umgänge med henne??
    Tänkte ringa sos på Måndag och anmäla honom!

Triss i prinsessor Julia Feb04 Alicia Jan06 Wilma Mars08
  • Svar på tråden Har han rätt att neka umgänge.....?????
  • hallon2

Dotterns moders-/släktband är väl oerhört viktiga att bevara!
    Tycker inte pappan det?
    Flickan får ju inte en ny mamma... det är ju pappan som får en ny flickvän/fru - inser han inte det?

Men Sos har väl inte riktigt med sånna här frågar att göra, eller? Kanske familjerätten kan hjälpa dig bättre?

Ge inte upp, lycka till!

• sasssyy

Gumman.. skickar kramar i massor! ! ! ! ! ! ! ! !

Det här känns inte sunt, varför nekar han er att träffa henne? Som du skrev på msn så behöver han ju hjälp jag tror inte ens han har tagit in att hon är död... något är fel.. riktigt riktigt fel.

Jag finns här för dig/er det vet du.. soc måste ju för fasen kunna göra nåt åt skithögen nu.....

• sasssyy

citat från en intressant hemsida

Umgängesrätt

Vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som inte är vårdnadshavare tillgodoses. Detsamma gäller barnets behov av umgänge med någon annan som står barnet särskilt nära, t.ex. mor- eller farföräldrar eller tidigare familjehemsföräldrar. Om barnets föräldrar inte kan komma överens om umgänget mellan sig, kan en domstol besluta i saken.

• Skogsflickan

En förälder kan t.ex ALDRIG förlora umgängesrätten oavsett vem av föräldrarna som har enskilda vårdnaden.

Men mor/farföäldrar/nära släkt kan ansöka umgängesrätt :man tar då kontakt med den berördes familjerätt. Nekar dessa så kontaktar man en advokat då det beslutas i domstol.

Lycka Till!

• en glad

Släktingar har aldrig talerätt då det gäller umgängesrätt i situationer som du beskriver ts.

MEN - i FB 6 kap 15 a § 2 st står det: "På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära."
    Det innebär att anhöriga kan vända sig till familjeerätten och be om hjälp! De startar då en utredning om barnets behov av umgänge oc - om de anser att det är barnets bästa - beslutar socialnämnden att driva frågan åt er i domstol....
    Jag kan säga att kraven är höga på anknytning och samhörighet för att soc skall ddriva frågan...

• Nidhugg

Tycker ni gör som ovanstående skriver:
    Ta kontakt med familjerätten och be dem om hjälp.
    Det ska vara höga krav för att få socialtjänsten att arbeta för att anhöriga ska få umgänge.
    Att barnets mamma är död, bör räknas rätt som ett rätt så starkt umgänge!

Börja nu med att skriva ned så mycket ni kan minnas av hennes mamma, hur ni tänker, hur ni saknar henne.
    Skrivna rader som hon kan få som vuxen.
    Det kan vara värt otroligt mycket för en som blivit utan en förälder pga dödsfall.

• satie

TrissiPrinsessor skrev 2008-09-20 22:39:28 följande:

Nu tycker pappan att vi inte behöver träffa dottern mer för hon har fått en ny mamma och en ny familj.
    Låter ju helt smaklöst att han så pass tidigt efter hennes bortgång har en ny kvinna, flyttar till nytt hus etc. Och ni får inte lova att träffa dottern längre..??? Ska den här nya kvinnan plötsligt ta över rollen som mamma?? Sjukt. Kämpa på! Den där mannen verkar ju ha en skruv lös, och detta plötsliga giftemål så tidigt inpå bör väl spela en roll här i hur domstolen ser på det.
  • en glad
    Svar på #7
    Men innan det kan bli tal om domstol måste ni ha soc med "på tåget"! Ring familjerätten i barnets hemkommun!
  • violis

Prata med soc!
    Känner själv en familj där farföräldrarna fått "ärva" pappans umgängesrätt efter att han dött.
    De har barnbarnet vh+ lov och del av storhelger
    De behövde iof inte gå till domstol utan det löste sig ändå men det finns ett skriftligt avtal på umgänget.

Svar på tråden Har han rätt att neka umgänge.....?????