• pokonis

Kateter - gör det ont?

Jag har aldrig haft kateter...

Jag har en riktigt skräck för att ha nån mellan bena..
    Därför ska jag snittas på tisdag - mitt problem nu ÄR:
    Det ska dit en kateter!
    GAH!
    Gör det ont?
    Tar det lång tid?

Jag har blivit lovad att få den så sent som möjligt, dvs på operatopnsbordet...

Det är alltså bara det som stör mig just nu :/

• Svar på tråden Kateter - gör det ont?
  • LuMa

Jag fick min när jag låg på förlossningen, kan inte minnas att det gjorde ont mer än att det kanske sved till lite.
    Alltså kan det inte vara så farligt om jag inte ens kommer ihåg hur det kändes.

• Cornelias mamma Pethra

Jag kände inte när de satt på den eftersom jag redan hade så ont av värkarna.

• pokonis

Jag misstänker att det inte är någon större fara - för det är inget folk "pratar" om...
    Mitt x tex har haft kateter ett x antal ggr men aldrig sagt nått om att det känns!

• Hannah74

Tyckte det sved till lite när de la bedövningskrämen i röret, men själva insättningen kände jag inte alls.

Nu är vår lille pojk äntligen här-världens vackraste! Och i april-09 får vi ännu en
  • sarama

Ta det lugnt, dom lägger spinalbedövningen först och då känner du inte alls när de sätter dit katetern. Det gör heller inte ont när de drar bort den. Lycka till!

• Pyret 78

När de satte kateter på mig kändes det ingenting. Det är bara att slappna av och inte titta på det. Om du nu får den när bedövningen är lagd så kommer du inte känna ngt överhuvudtaget.

• challe 1

så här är det. inne på operation så får du den i satt efter att ryggbedövningen är satt. så man känner ingenting. men däremot ska man veta att det är mycket folk där inne. läkare barnläkare narkosläkare osv osv. det går kanonsnabbt att sätta en kateter. om du gör det på rummet innan så är det bara du din man och den som sätter katetern som behöver vara där.
    jag ska välja att göra det nästa gång. denna gången satte jag katetern inne på operationen. men det blev ingen ryggbedövning för mig utan jag var tvungen att sövas så det blev himmla brottom att få dit katetern och det blev en jobbig upplevelse. den sattes alltså då utan bedövning what so ever. i en jävla fart med folk som hade masker för ansiktet och skynker var upp. så det känndes inte ett dugg bra. kan du där emot ta ryggbedövning så är det ju inte alls samma brosska och du hinner nog fatta mer än vad jag gjorde.

• Lanson

Vill inte skrämma upp dig men jag säger bara som det var för MIG, alla har ju så olika upplevelser.

Dom vägrade sätta in katetern när jag var bedövad trotts att jag tjatade :(

Bedövningskrämen kändes och jag tyckte det gjorde lite ont. Och då trodde jag ju självklart att det inte var något mer med det och att allt var typ klart. Men när hon sätter in katetern gör det helvetiskt ont! Vet inte varför, hon var nog stressad, och hon fnös åt mig. Riktigt obehaglig upplevelse för min del.

Men jag har även hört sånna som haft en jätte bra upplevelse!

• Smulan74

Jag bad att få katetern efter att de satt bedövningen på OP, för jag tyckte det sved så hemskt och kände mig väldigt olustig över hela situationen med kateter vid tidigare snitt.
    Ska be dem göra på samma sätt den här gången oxå.

Oscar 9412, Victor 9608, Anton 9812, My 0401 och v21
  • Hägris

Nej gör inte ett dugg ont, känns lite skumt att inte gå och kissa men annars helt ok.

Men SUUUUUUUG!
  • Karin och Pyret

Det sved väl lite grann. Jag distraherade mig själv med lustgas när de satte den. Men jag tyckte det var rätt praktiskt att ha den efteråt. Slippa springa upp och kissa hela tiden som man gjort som höggravid Det var rätt mycket vätska i kroppen att bli av med.

• Fille Melle

Kände bara att det sved till lite när de satte den.
    Absolut inget att oroa sig över.

Filip 27/12-04 & Skrutten BF 1/10-08
  • idisb

nä alltså man kände ju dom satt in den men gjorde inte ont. när dom tog ut den fick jag andas in djupt när dom drog ut den o kändes inget. det är lite mysko att man inte ens känner man behöver kissa, jag hade min över natten tom då jag inte kom upp ur sängen efter snittet

Svar på tråden Kateter - gör det ont?