• Rigmor Mortis

Byta fönster

Ni som gjort det - vad kostar det att byta fönster i ett hus? Nämn gärna hur många fönster det rör sig om och om det är standardstorlekar eller specialtillverkade, två- eller treglas, material etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-21 09:40
    Och just ja, vad tjänar man i energikostnad med nya fönster?

• Svar på tråden Byta fönster
  • Mirakel händer

Vi köpte hus början på sommaren. Å vi har bytt alla fönster.

Det är 7 öppningsbara fönster, 1 fast fönster och 1 alltandörr. Det gick på ca 30 000 kr. Det var ingen fraktkostand.

Vi köpte fönstren här; www.bygghemma.se/

Vi vet ej rikigt än vad vi tjänar på detta. Men det märks vart efter. Men maken räknar med att energikostnaden kan sjunka med ca 25-30%. Mer blir det när vi ska byta ut oljepannan mot ved. Men det blir inte förens nästa år det.

(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Mirakel händer
    EKJ76 skrev 2008-09-21 11:02:52 följande:
    Ok, ni satte in dem själva då alltså?
    min man och svärfar satte dit 1 fönster. Men det tog sådan tid. Så vi bad snickaren som byggde ut våran toalett att byta med sin lärling. Det gjorde samtidgt som de styrde med toaletten. Så det kostade inget extra. Det gäller att ha kontakter så blir det billigt.
    (¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • mimmi 1

Tycker det lät billigt...

• mimmi 1

TS man sätter bara in tre-glasfönster...0m det inte är i nån sommarstuga, och man kommit över begagnade 2-glas..

3-glas fönster är besparande ur energisynpunkt, och det finns även sådana som är okrossbara, det kan man tänka på om man bor så till att inbrottsrisken är stor...

• mimmi 1

från min man som är byggnadsentreprenör, och varit i branschen länge!!!

• MINA GOA BARN

Ja det är dyrt kan jag säga! Att byta fönster. Vi hade i våras 2 olika fönstertillverkare här hemma som gick och räknade på det hel. Bägge två landade vid ca 130000 kr för allt.
    Det handlar då om 3 sovrum, 1 vardagsrum varav hela ena kortsidan är fösnter, kök med 1 altandörr + fönstrena där. 1 i tvättstugan, 1 i pannrummet + 1 i ett rum som ska bli ett sovrum men som idag är förråd. Till detta tillkom också byta av ytterdörr. Bara den var asdyr jämförelsevis med att gå och köpa en dörr själv.
    Just ja! Badrumsfönstret också, icke att förglömma.
    Vi bor i ett hus från 68, ni vet dem fula röda tegelhusen.
    Kan tillägga att vi har ännu ej bytit dem, vi har liksom inte haft råd, men önskan är STOOOOR. Visst kommer man ju komma ner i energiförbrukning, men inte så det täcker vad fönsterinstallationen kostade. Handlar om andra orsaker.

• Rigmor Mortis

Mmm, vi funderar också på att byta ytterdörr, inte för att det är några fel på den vi har utan för att hallen är så mörk och jag vill ha en dörr med fönster.

• Rigmor Mortis

Kanonlänk: www.varmahus.se/energibesparing/nya_fonster.php

Mitt resultat:
    Du minskar ditt uppvärmningsbehov med 2 217 kWh på att byta dina 2-glasfönster till energieffektiva 3-glasfönster.

Du sparar 1 109 kronor varje år med dagens energipris.

Kostnaden för ditt fönsterbyte är ungefär 44 000 kronor (fönster och montering) och du sparar in den investeringen på 39,7 år.

• mimmi 1
    EKJ76 skrev 2008-09-21 16:29:15 följande:
    Sätter bara in treglasfönster? Var har du fått det ifrån?
    Du undrade ju faktiskt åxå vad man tjänar i energikostnader när man byter fönster... och då är det ju 3-glas som gäller, annars tjänar ni ju ingenting alls!!
  • Jezz

vi ska byta på landet och vi kommr beställa från mockfjärdsfönstermästaren, lite dyrare men dom tillverkar själva så man kan få dom hur man vill

Wilma - min ögonsten
  • Rigmor Mortis

mimmi 1 skrev 2008-09-21 19:40:22 följande:

Du undrade ju faktiskt åxå vad man tjänar i energikostnader när man byter fönster... och då är det ju 3-glas som gäller, annars tjänar ni ju ingenting alls!!
    Jo, det är stor skillnad på nya energieffektiva tvåglasfönster och våra gamla kopplade diton.

Jezz - vi funderar också på Mockfjärdsfönster
  • mj82

vi kollade upp lite olika. det blev att vi köpte 2-glasfönster, med någon extraisolering vilket skulle bara lika bra som 3-glasfönster.
    vi kollade på 3glasfönster, i aluminium det skulle gå på 85 000 utan altandörrar.
    dessa tvåglas som vi satte in är i trä, och det gick inkl två altandörrar på 50 000 i stället och då kan vi stå ut med att måla fönsterna när det behövs.

• mj82

just det, det var standardmått och 16 fönster och 2 dörrar. fönstrena är 9x14 stora (alltså 90 cm x 140 cm)

• Ella29

Vi bytte fönster i vår 1-plansvilla på 110kvm. 11 fönster och 2 altandörrar. (2 av fönsterna är inte öppningsbara eftersom de sitter jämte altandörrarna) Köpte Elitfönster 3-glas med lågt U-värde (tror det heter så) Vi fick energibidrag från kommunen på 10000:- eftersom det är bra för miljön om man sparar in på uppvärmningskostnaden. Det gick på ca 50.000:-
    Kanonnöjd med fönstrena.

• Ella29

Bara för fönstrena. Att byta dem tog knappt två dagar för två man. Kan ni göra det själva så sparar ni några tusen. Eller om ni har några händiga kompisar.

• hib58

Våra fönster kostade 53000 . Det var 4 st 1,4 breda 3 st 1,1
    3 st 0,9 och en altandörr. Det var Morupsfönster. Vi valde målade i trä. De görs i tvåglasfönster. med ett u-värde på 1,3

• MINA GOA BARN

Jag undrar; Tror ni det blir billigare att köpa fösnter och anlita hantverkare separat än att man beställer både fönster och arbete från samma leverantör som tex Mockfjärd och Gud vet allt vad dem alla heter?

Svar på tråden Byta fönster