• Truccodero

Ensamkatt eller två katter?

Vad tycker ni, bör man ha en kattkompis till sin katt eller mår katten bättre av att vara ensamkatt? Eller spelar det ingen roll?

Har ofta hört att katten är inget flockdjur och att den trivs bäst ensam. Men har också fått höra att det är en social varelse som behöver sällskap av människor. Borde det då inte vara kul för katten att ha en kattkompis att roa sig med (även om de sover mycket också) när familjen är på skola och jobb? När katten är liten har den ju superkul med sina kullsyskon. De behöver ju nästan inga leksaker om de har varandra. Jag har alltid haft två katter och för mig känns det bra att de har varandra, men kan det vara så att de blir stressade av varandra också?

Alla synpunkter och tips är välkomna!

• Svar på tråden Ensamkatt eller två katter?
  • Prisssan

Vi hade en katt i två år men sen verkade hon ensam och då skaffade vi en katt till.
    De trivs ihop och katten jamar inte efter oss längre när vi går till jobbet.

Tror katter dock är olika, precis som vi människor.

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Micki

Det beror säkert på katten/katternas pesonlighet. Jag själv har 2 ragdoll som trivs utmärkt ihop,men man märker ganska så tydligt att det är honan som är mer intresserad av hanens sällskap,än tvärtom.

• pokonis

Vi ska köpa en vän till våran 8 åring...
    Jag tror hon kommer uppskatta sällskapet och bli en annan katt med mer enegi...

Det tror jag!!

• CTMT

Det beror på kattens personlighet.
    Vi har 2 heltokiga katter som trivs med en lekkamrat (de river ju hela lägenheten vissa dagar när de leker). Men de är från samma kull och har hängt ihop sedan födseln typ.

Sen beror det mycket på ägaren. Är det mycket jobb och en del ensamtid för katten så kan ju en kattkompis vara en bra idé! Så de har sällskap av varandra hela tiden och du/ni behöver inte känna dåligt samvete när ni är på jobbet 8 timmar.

• Havanna82

Katten är normalt inget flockdjur, men som du säger är den beroende av vår stimulans och sällskap eftersom den nu är en sällskapskatt. Jag tycker nog att man faktiskt ska ha två katter, speciellt om det är innekatter och man inte akitverar dom hela tiden. Två katter kan ha mycket sällskap av varandra!

• ludenben

Vi har bara en katt och han verkar trivas. Vi är mycket hemma och ägnar mycket tid åt honom...

Svar på tråden Ensamkatt eller två katter?