• Aljen

föräldraledig och sjuk hur gör ni?

kämpar ni på ändå, eller stannar pappan hemma? jag har feber och jätteont i halsen, funderar på hur jag ska göra imorgon, känner mig riktigt tråkig idag.

• Svar på tråden föräldraledig och sjuk hur gör ni?
  • April Mamma

När jag var föräldrarledig och hade kraftig magsjuka så var sambon hemma med sonen. Jag kunde knappt ta mig ur sängen.
    Men jag var hemma själv när jag hade feber/förkyld osv.

Men bara DU kan svara på hur du mår!! =)

Krya!!

• Busflickan

Det beror på hur dåligt jag mår. Om jag inte orkar vara uppe utan bara vill ligga i sängen och sova/vila så får sambon stanna hemma, men om jag bara mår dåligt så är jag hemma själv men gör inget extra arbete (städa/diska/laga mat/handla/gå på aktiviteter vilket jag i vanliga fall skulle göra).

• Mollan

Jag har tre barn och en enda gång har jag varit tvungen att ringa hem pappan och det var när jag fick magsjuka i våras. Annars har jag alltid klarat av att sköta barnen trots feber osv. Men du får ju avgöra själv hur du mår. För mig har gränsen gått vid om jag klarar av att bära barnet eller inte. Det gjorde jag inte när jag hade magsjukan (svimmade nästan när jag reste mig upp). Sen är det såklart en fördel om mannen kan ta ledigt, men han får ju inte VAB el dyl.

• Catti41

Hittills har jag klarat mig, den enda gången när jag varit tillräckligt sjuk för att inte kunnat ta hand om mig själv var sambon ändå ledig.

Det beror ju på hur jag mår och vilken sjukdom. Förkylning utan feber går ju bra. Med feber, mer tveksamt. Skulle jag ha magsjuka så skulle sambon definitivt få vara hemma och ta hand om grabben.

Jag tänker så här: skulle jag gå till jobbet med den här sjukdomen? Om jag inte kan jobba, kan jag ju knappast ta hand om barn heller.

• anette75
    Mollan skrev 2008-09-21 16:55:08 följande:
    Jag har tre barn och en enda gång har jag varit tvungen att ringa hem pappan och det var när jag fick magsjuka i våras. Annars har jag alltid klarat av att sköta barnen trots feber osv. Men du får ju avgöra själv hur du mår. För mig har gränsen gått vid om jag klarar av att bära barnet eller inte. Det gjorde jag inte när jag hade magsjukan (svimmade nästan när jag reste mig upp). Sen är det såklart en fördel om mannen kan ta ledigt, men han får ju inte VAB el dyl.
    Jag är rätt säker på att han får ta VAB så länge inte mamman tagit ut ersättning för just den dagen.
  • Rose77

Ska han vabba så måste barnet vara minst 8 månader

• A plus H blir W

Vad gäller då om han måste stanna hemma? Måste han ta semester?

Rose77 skrev 2008-09-21 20:51:12 följande:
    Ska han vabba så måste barnet vara minst 8 månader
    Vad gäller då om han måste stanna hemma? Måste han ta semester? Eller måste han söka om föräldrapenning för den/dom enstaka dagarna det handlar om?
  • Rose77

Föräldraledigt eller semester, dvs om arbetsgivaren beviljar den med så kort varsel.

• silavs

ne,är det inte så att att om mamman är sjuk så har hon fortfarande FP för den dagen och pappan vabbar...?

• jordgubbe0812

240 dagar måste barnet vara för att få vabba. Men om mamman är sjuk kan väl hon vara sjukskriven och pappan ta föräldrarledighet.
    Får en förälder med ett barn äldre än 8 månader ta föräldrarledighet (altså begära erstättning från fk) samtidigt som pappan vabbar?

• Mollan

Så här skriver FK:

"Byte av föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning
    Om barnet vårdas på sjukhus kan föräldrapenning bytas ut mot tillfällig föräldrapenning. Det gäller såväl det barn som föräldern är föräldraledig för som äldre syskon. Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andre föräldern ska få tillfällig föräldrapenning annars kan bara föräldrapenning betalas ut."

Då verkar man ju kunna få ut VAB för pappan.

• Aljen

min sambo var hemma idag, jag får sjukpenning och pappan tar tillfällig föräldrapenning. isamråd med försäkringskassan gjorde vi så!

Svar på tråden föräldraledig och sjuk hur gör ni?