• Miss Maya

Hallonbladsteet innehåller hibiskus - som man ska undvika under graviditeten?

Jag har läst om många som köpt de här tepåsarna från hälsokostbutikerna, i hopp om att hjälpa förlossningen på traven... Så gjorde även jag och kollade lite snabbt på de övriga ingredienserna. Hibiskus står som andra och när jag googlar det står det att man ska undvika det under graviditeten pga att det innehåller något ämne som påminner om könshormoner?!

Ja har redan druckit hallonbladsteet i några dagar och jag antar att det inte är någon enorm panik, men det känns ändå lite olustigt... Och det är ju många som köper de här teet från bla Life-butikerna?

Det är ett pack med 30 påsar för mellan 28 och 30 kr.

• Svar på tråden Hallonbladsteet innehåller hibiskus - som man ska undvika under graviditeten?
  • Blåklockan79

Jag har köpt och druckit sådant te, men även köpt rena hallonblad och druckit te på detta. Men har inte märkt av någor av någon av sorterna, men gott tycker jag att det är, och koffeinfritt, så man kan dricka det sent på kvällen men ändå så kan man somna

• Miss Maya

Jooo fast det är ju inte det som är grejjen riktigt. (Men jag har inte heller känt av någon effekt... ) Saken är ju den att påsarna innehåller hibiskus, som man avråds använda under graviditet... I alla fall mitt te innehåller det.

• alberta77

Hallonbladsteet ska vara rena hallonblad, inga tillsatta saker och helst drickas utan mjölk eller socker... Sedan kan man ju själv tillsätta lite kanel eller andra saker som är ok för gravida.

• Miss Maya

Ja jag ska nog investera i rena hallonblad nu tror jag... Det där teet kommer jag inte dricka mer i alla fall.Det läskiga är ju att det är många gravida som gör det. Nu stod det ju inte att det är förbjudet att äta/använda sig av hibiskus som gravid, men man avråddes ändå från det...

• moonweb
    alberta77 skrev 2008-09-21 14:12:02 följande:
    Hallonbladsteet ska vara rena hallonblad, inga tillsatta saker och helst drickas utan mjölk eller socker... Sedan kan man ju själv tillsätta lite kanel eller andra saker som är ok för gravida.
    Ska man torka bladen först innan man gör teet?
  • Tiiah

Jag har också det teet TS, och på förpackningen står det ju att det är till för gravida...aå det är nog ingen fara...annars hade de inte fått sälja det sa hon på hälsokosten...

Svar på tråden Hallonbladsteet innehåller hibiskus - som man ska undvika under graviditeten?