• Anonym (fundersam)

blodblåsa i underlivet. Vad är det???

För några dagar sedan upptäckte jag en blodblåsa på insidan av den ena yttre blygdläppen. Den är liten som en finne, men stenhård och troligtvis fylld av blod.

Har två veckor kvar till bf och är nu orolig på om detta är någonting farligt som kan smitta bebisen vid förlossningen.

Är det någon som har någon idé på vad det kan vara och vad man ska göra åt det?? Snälla svara!!

• Svar på tråden blodblåsa i underlivet. Vad är det???
  • Anonym

Låter som hårsäcksinflamation.. sådär får jag också ibland.

• Anonym

hemorojd kanske? vet ej om de endast är dundna till tarmen men det är ju ett slags brock och blir ju blodfylt

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2008-09-21 11:17:04 följande:
    Låter som hårsäcksinflamation.. sådär får jag också ibland.
    Men man kan väl inte få hårsäcksinflammation på insidan av blygdläppen? Där växer ju inge hår.

Det är precis som en liten kula. Vet inte om man ska försöka ta hål på den eller inte heller..
  • Anonym (fundersam)

Puffar för att se om någon annan har någon idé

• Anonym (har haft)

Låter som en inflamerad talgkörtel. Har du privat att försöka tömma den? Jag har haft flera, men aldig med blod i, men har mycket försiktigt tömt dem själv.

• Anonym (fundersam)

Anonym (har haft) skrev 2008-09-21 19:42:56 följande:

Låter som en inflamerad talgkörtel. Har du privat att försöka tömma den? Jag har haft flera, men aldig med blod i, men har mycket försiktigt tömt dem själv.
    Nej jag har inte provat. Har inte vågat faktiskt. Är orolig för bakterier och så, men jag kanske ska prova och se.. den kanske försvinner om man tömt den.
  • Anonym

Det kan inte vara endel av ett åderbråck? Det är ju vanligt att ha då man är gravid.

• Anonym (fundersam)

Tack för alla svar!

Alltså det är som knappen på en knappnål. Lika hård och samma storlek.. sen nästan svart

• Anonym

fick såna efter förlossning då sa de att de var hormoner. två och ett halv år efteråt får jag fortfarande såna. En gång klämde jag sönder en och det blödde väldigt mycket. Blev väldigt orolig då för det blödde mycket och länge.

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2008-09-21 19:57:22 följande:
    fick såna efter förlossning då sa de att de var hormoner. två och ett halv år efteråt får jag fortfarande såna. En gång klämde jag sönder en och det blödde väldigt mycket. Blev väldigt orolig då för det blödde mycket och länge.
    Gjorde det ont när du klämde sönder den??.. och vad hände efteråt, försvann den?
  • anzita

Alltså, börja inte klämma sönder några blåsor i underlivet så nära inför bf.
    Bättre att be BM titta på det, kanske är det något helt ofarligt. Men om det är något som är eller kan bli inflammerat så är det ju dumt att göra saken värre.

• Anonym

nej, det gjorde inte ont. De har inte försvunnit, det är mörka runda märken, inte fyllda längre. men det blödde säkert i två- tre timmar och det blödde mycket. om mina skulle bli fyllda igen så skulle jag inte klämma sönder den igen. Vågar inte det! Men jag har också funderat på om det kan vara åderbråck.

• Anonym (fundersam)

anzita: Så jag känner också. Känns riskabelt eftersom man aldrig vet när det är dags för förlossning. Ska ändå in till förlossningen för att kolla en annan grej om några dagar så ska nog passa på att be dem kika upp det här då också. Förhoppningsvis är det något ofarligt :]

• Anonym (fundersam)

Nu har jag varit och kikat vad det var för något. Helt ofarligt var det och ingenting att oroa sig över. Det var ett blodkärl som typ "pressats ut". Det är ju rätt vanligt med ytliga blodkärl när man är gravid. Det skulle försvinna av sig själv sa bm.

• Anonym

Ok. bra då vet jag också vad det är. Jag fick åderbråck i underlivet när jag väntade mitt tredje barn.Barnet är ju nu 2.5 år och det var för ca 3 mån. sen som jag fick min blåsa och klämde sönder den. jag känner fortfarande av mina åderbråck och tror också att det var ett blodkärl som kom ut fast jag fick "blod blåsan" efter 2 år.Konstigt!

• Anonym

Kolla upp om det kan vara sån fistel? Det e inget farligt men kan vara jobbigt. Men det tar läkaren bort i sånna fall.

• Anonym

Om man får fler sånna blåsor som ser ut att vara blodfyllda.. kan det ändå vara åderbråck? O kan man endast få åderbrock i underlivet när man e gravid eller annars också?

Svar på tråden blodblåsa i underlivet. Vad är det???