• Bonanza

Ni som har haft gallsten...

Vad åt ni för medicin?

Jag har haft fyra gallstensanfall de senaste två veckorna, varav två stycken nu i helgen. Och jag har fått voltarensuppar samt spasmofensuppar. Problemet är väl att jag svimmar och spyr av spasmofenen, men voltarenen hjälper inte.

Vad åt ni för medicin? Finns det någon bra, kramplösande UTAN morfin/opium?

Jag väntar nu på att få operation, men läget känns liksom rätt hopplöst. Antingen har jag jätteont eller så svimmar jag och är sängbunden en 12 timmar. Skitkul.

• Svar på tråden Ni som har haft gallsten...
  • V 77

Fick nån som hette tradolan efter op. Tror den var morfinbaserad dock... :/

• V 77

Efter op gjorde det ont och jag fick morfinsprutor... Vaknade sen mitt i natten och spydde... :/

• Minas

Men visst får du väl något mot krampen? Alltså typ Papaverin?? Det är ju de som löser upp själva krampandet-de andra är ju bara mot smärtan..

• Bonanza
    Minas skrev 2008-09-21 11:12:49 följande:
    Men visst får du väl något mot krampen? Alltså typ Papaverin?? Det är ju de som löser upp själva krampandet-de andra är ju bara mot smärtan..
    Nej, jag får bara spasmofen och voltaren. MEn spasmofen ska ju vara kramplösande vad jag förstod.
  • Minas

Men ojoj det var mycket märkligt!! Det var den första medicinen både jag och min mamma fick då vi fick konstaterat gallsten. Papaverin innehåller inget alls smärtstillande och kan därför även ätas i förebyggande syfte. Spasmofen fick jag med mig endast 2 st suppar då jag legat på sjukhus några dagar men det ska man ju absolut vara sparsam med eftersom morfin kan göra så att kramperna ökar. Jag tycker du ska äta papaverin i förenyggande syfte eftersom de andra medicinerna inte verkar fungera alls för dig.

• Minas

LÄste just på fass om spasmofen och anledningen till att den ska verka kramplösande är att den innehåller lite just papaverin-substans så det verkar ju helt mysko att de inte först provar att skriva ut det till dig-dessutom är det ju helt ofarligt. Kan du få tag i någon läkare idag på något sätt?

• Bonanza
    Minas skrev 2008-09-21 11:20:47 följande:
    LÄste just på fass om spasmofen och anledningen till att den ska verka kramplösande är att den innehåller lite just papaverin-substans så det verkar ju helt mysko att de inte först provar att skriva ut det till dig-dessutom är det ju helt ofarligt. Kan du få tag i någon läkare idag på något sätt?
    Jourvårdcentralen möjligtvis. Men på akuten säger de att jag måste kontakta dem istället.
  • kidA

bonanza

med anfall så ofta borde du få en optid rätt snart. ring o driv på dem. det är sååå värt det. op är enkel o man är hemma dagen efter. o sen slipper man skiten.
    fy jag lider verkligen med dig.

• Minas

Ok, om du kan vänta tills imorgon så är det ju bara att ringa vårdcentralen så kan de skriva ut bara genom ett telefonsamtal men det är ju om du kan vänta tills dess. Jag fattar verkligen inte varför de inte har skrivit ut det redan-de måste ju ha glömt det eller något för du har ju verkligen förstört hela din dag om du måste ta en spasmofen-speciellt med dina biverkningar!!

• Cillisen

Jag åkte akut till sjukhus. Blev inlagd och op några dagar senare. Även om de tar bort gallblåsan så kan du ont igen pga gallgångarna är kvar. Men det är LÅNGT ifrån så ont som med gallblåsan där. Jag hade ringt och tjatat om en tid snart. Så där kan du ju inte ha de!

• Bonanza

Jag kommer inte fram till jourvårdcentralen. De har för hög belastning.

Och nu har jag ont, inte akut-jagdör-kan inte andas-ont, men tillräckligt för att jag ska tycka att det är riktigt obehagligt.

Jag vill verkligen inte behöva åka in till akuten igen.

• Bonanza
    agua skrev 2008-09-21 12:05:31 följande:
    jag har fått voltarenspruta samt spasmofensuppar.
    Precis som jag då. Och det gör mig ju riktigt dålig.
  • V 77

Om du åker till akuten igen kanske du kommer till kirurgen på en gång. Så blev det med mig. :)

Bonanza skrev 2008-09-21 12:03:04 följande:
    Jag kommer inte fram till jourvårdcentralen. De har för hög belastning.Och nu har jag ont, inte akut-jagdör-kan inte andas-ont, men tillräckligt för att jag ska tycka att det är riktigt obehagligt. Jag vill verkligen inte behöva åka in till akuten igen.
  • FinalFantasy

Jag fick spruta med nått när jag var inne akut som hjälpte en stund men efter besökt akuten 3 ggr på 1 dygn opererade de mig. Sista gången inburen av ambulanspersonal som fick hämta mig för kunde inte gå av smärta

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Elli47

Jag blev opererad för ca 23 år sen... så jag minns tyvärr inte vilken medicin jag fick när jag hade som värst. Kan bara säga att efter operationen blev jag helt besvärsfri!

Svar på tråden Ni som har haft gallsten...