• Iluna

Hur viktigt är det att eftertvätta ett färgat tyg?

ja håller på att färga vårat soff tyg, å de står att man ska eftertvätta utan tvättmedel. Är de super viktigt? Ja vill ju behålla så mycet fårg som möjligt. eller tror ni att de kan färga av sig på kläderna när man sitter i den?

• Svar på tråden Hur viktigt är det att eftertvätta ett färgat tyg?
  • Ulrika22

det finns risk att det kan färga av sig på kläder, och efter du tvättat klart att så kör maskinen i 60 grader utan tvätt för att ta bort eventuella färgämnen.

• Ulrika22

jag färgade om mitt sofftyg för en tid sendan och det gick jätte bra vilken färg färgar du till?

• Iluna

från vitt till plommon..tvättade de igår med vanish white för att få det rent. men de blev katastor..så då tänkte ja att färga blir säkert bättre...men tvättade du en extra gång efter själva färgningen?

• mimmi 1

det är ju viktigt att du tillsätter färgsalt, det fixerar färgen, och då ska normalt färgen sitta sen....

• Iluna

okej jo de har ja ju gjort..då skiter ja i att tvätta de en extra gång.

• mimmi 1

ja, det tror jag inte du behöver...

• Ulrika22
    Iluna skrev 2008-09-21 12:35:59 följande:
    från vitt till plommon..tvättade de igår med vanish white för att få det rent. men de blev katastor..så då tänkte ja att färga blir säkert bättre...men tvättade du en extra gång efter själva färgningen?
    Jag tvättade upp det färgade tyget utan tvättmedel efter färgningen för att få bort färg rester. vad blev katastrof?
  • Iluna

de blev mer fläckar än innan, som att all smuts spred ut sig över hela tyget. det vita såg grått ut istället för vitt.

Svar på tråden Hur viktigt är det att eftertvätta ett färgat tyg?