• flowerdream

Uppblåst mage!

Hej!
    Jag har ett problem och hoppas ngn känner igen sig!
    Så fort jag äter ngt sväller min mage upp och den blir stenhård. Jag ser mycket mer gravid ut än vad jag är. Jag är i 18 veckan, men när jag har ätit kan man tro att jag är mycket mer än halvvägs. Det händer varje gång jag äter, så på kvällen har jag kramp och stenhård mage :(
    Snälla känner ngn igen sig och vet vad det kan bero på??
    Tack!

• Svar på tråden Uppblåst mage!
  • Vroooooom

Under graviditeten så får man ofta rätt långsamma tarmrörelser och det är nog därför du blir uppblåst och får ont.

Cheer up, the worst is yet to come
  • flowerdream
    Vroooooom skrev 2008-09-21 12:39:28 följande:
    Under graviditeten så får man ofta rätt långsamma tarmrörelser och det är nog därför du blir uppblåst och får ont.
    men det har kommit nu, har inte haft problem med det innan i min graviditet.. :(
  • Vroooooom
    flowerdream skrev 2008-09-21 12:40:29 följande:
    men det har kommit nu, har inte haft problem med det innan i min graviditet.. :(
    Inte alls ovanligt. Anledningen till att tarmrörelserna blir långsamma är på grund av ett hormon som finns i kroppen under graviditeten. Jag tror att det är runt vecka 12 som detta hormon börjar öka i kroppen och då kan börja påverka tarmarna.

Det var väl i vecka 16 som jag började märka att mina tarmar arbetade annorlunda
    Cheer up, the worst is yet to come
  • flowerdream
    Vroooooom skrev 2008-09-21 12:43:47 följande:
    Inte alls ovanligt. Anledningen till att tarmrörelserna blir långsamma är på grund av ett hormon som finns i kroppen under graviditeten. Jag tror att det är runt vecka 12 som detta hormon börjar öka i kroppen och då kan börja påverka tarmarna.Det var väl i vecka 16 som jag började märka att mina tarmar arbetade annorlunda
    okej då hihi då litar jag på dig!
    Tack så mkt!
  • Happy76
    Känner igen mig till 100%... Är bara i v. 13 men man skulle kunna tro att jag är i sjunde månaden efter jag ätit... MEN det finns en lösnigFlört. Köp Imogaze på apoteket, dom ska tas efter maten och HJÄLPER faktiskt kanon.
    Lycka till!
  • flowerdream
    Happy76 skrev 2008-09-21 12:47:20 följande:
    Känner igen mig till 100%... Är bara i v. 13 men man skulle kunna tro att jag är i sjunde månaden efter jag ätit... MEN det finns en lösnig. Köp Imogaze på apoteket, dom ska tas efter maten och HJÄLPER faktiskt kanon.Lycka till!
    aahh:D tack du är en räddare i nöden!!
  • riotflickan

Det är lite knivigt det här, typ ett klassiskt moment 22...

Hård mage ger uppblåsathet pga att gasen inte kommer ut. Om du då äter mer fibrer för att få fart på magen är dessa i sig gasbildande...

Man får trixa lite och se vilken balans som passar en själv. Vissa fibrer, t.ex. i rotfrukter och havre är lösliga vilket är bättre mot gasighet. Vissa fibrer, som vetekli och liknanade är olösliga och ger mer gaser...

Tjoho... jag har rejäla problem, men ingen egentlig lösning...

Svar på tråden Uppblåst mage!