• Barbamami

Vad menar man med kvalitetstid?

Jag har läst det så många gånger nu... Men jag kan inte begripa hur man menar. Tror man att man kan ha barnen på förskola 9-10timmar om dagen och sedan kompensera detta med en timmes kvalitetstid innan sängdags? Vad innebär då kvalitetstid?

Kvalitetstid med barn finns inte i min värld. Man lär känna sitt barn genom att spendera mycket tid med barnet. Ha kul ihop, ha trist ihop, äta ihop, åka till träning ihop, diskutera ihop, trösta varandra, bråka, bli vänner, skratta, gråta, städa, leka, rita, bada...osv osv. Detta är kvalitet för mig och kan inte göras på en timme. Jag förespråkar inte att man ska stanna hemma tills barnen är fem, men jag har lite svårt att förstå de föräldrar som båda går tillbaka till heltid efter ett år och försvarar detta med att de har kvalitetstid när de väl ses.

Hur tänker ni andra kring detta? Är jag trög som inte fattar...?

• Svar på tråden Vad menar man med kvalitetstid?
  • princess of woolfs

Nej, jag tycker kvalitetstid är just när man har hela dagar, eller åtminstone nästan, tillsammans, så man gör allt det du skrev. Det är kvalitetstid för mig.

• MalinEddie

Jag håller med dig till viss del. Kvalitetstid handlar för mig om de vardagliga situationerna. Har själv valt att vara hemma tills dottern är tre år och plugga heltid samtidigt. Kommer bli skitjobbigt men det känns rätt, för MIG vill säga.
    Jag har dock full förståelse för att alla inte kan vara hemma med barnen hur länge om helst. Man måste ju klara sig ekonomiskt också.

• Barbamami

nä jag menar inte att man måste vara hemma heltid, men den termen används ofta av föräldrar som båda jobbar heltid. Det tycker jag är galet, om det nu inte är så att man genom olika arbetstider kan se till att barnen är begränsad tid på förskola.

Samma föräldrar som ofta skryter om hur bra barnen triiiivs på förskolan och inte vill hem. Inte helt konstigt eftersom de förmodligen känner personalen bättre.

• Barbamami

Att studera med barn måste vara positivt många gånger då man kanske kan anpassa sina tider rätt ok. Även om jag förstår att det gäller att ha disciplin och kan vara tufft i perioder. Tur du har en bra karl ;)

• MalinEddie

Jo han är super:)När han kommer hem från jobbet tar han över och jag kan plugga.
    För mig är det perfekt då jag kan göra något för mig som ändå är nödvändigt för framtiden (studera) och ändå få så mycket tid med dottern. Det är dock svårt ibland med disciplinen när man studerar på distans. Men det är dock väldigt skönt att bestämma när man pluggar.

Barbamami skrev 2008-09-21 13:39:58 följande:
    Att studera med barn måste vara positivt många gånger då man kanske kan anpassa sina tider rätt ok. Även om jag förstår att det gäller att ha disciplin och kan vara tufft i perioder. Tur du har en bra karl ;)
Svar på tråden Vad menar man med kvalitetstid?