• Tiiah

Hallonbladste - var köper man det? Och hur mycket behöver man?

Jag tänkte åka iväg och inhandla lite hallonbladste.

Men vart köper man det, på hälsokosten, ica eller i en tehandel? Och hur mycket behöver man?
    Har hört att det finns i portionspåsar, finns det i lösvikt också eller är det mer blad man kokar upp? Och vilket ger bäst resultat?

Hur många koppar per dag rekommenderas?

Alla tips tas tacksamt emot

• Svar på tråden Hallonbladste - var köper man det? Och hur mycket behöver man?
  • flingflong

hälsokost

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • Blue Bear

Köpte mitt på Hälsokost, en påse med lösté, alltså inga portionspåsar.

2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar. Jag la i 2-3 kryddnejlikor då de sägs stäka sammandragngarna.

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Tiiah

Blue Bear skrev 2008-09-21 13:28:15 följande:

Köpte mitt på Hälsokost, en påse med lösté, alltså inga portionspåsar.2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar. Jag la i 2-3 kryddnejlikor då de sägs stäka sammandragngarna.
    Grymt, Blue Bear, tack så mycket! Köper man kryddnejlikor i samma butik?
  • Blue Bear

Kryddnejlikor köpe jag på Ica, finns bland andra kryddor

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Tiiah

Går det att trycka in teet i en sådan där liten "teboll" till lösviktste som man använder sig av på cafeer, eller måste man använda sil? Har nämligen ingen

• Blåklockan79

Jag kör mina hallonblad i en "teboll" funkar finfint, man får peta lite för att få in dem dock, men det går

• sär skriven

Vad ska man ha hallonbladste till?

• Tiiah

Hmm det var inte det lättaste att hitta hallonsbladte får jag erkänna. Hälsokosten hade bara i portionspåsar, och ´tehandeln hade aldrig hört talas om det...fanns inget på Ica...

så är det nån som vet vilka hälsokoster som säljer teet i lösvikt??

• Tiiah

Ingen som vet som vet vilka hälsokoster som säljer teet i lösvikt??

• solen13

Kan man plocka hallonblad själv om man har hallonbuskar? Måste man torka dem eller kan man koka de färska?

• fordsierra

hallonbladste vad är det bra för?

• LottaW
    Svar på #7
    Hallonbladste sägs vara en urgammal tradition för att öka elaciteten i livmodern, både under graviditeten och efter förlossningen när livmoderns ska dra ihop sig.

Ni som har hallonbuskar i trädgården kan plocka och torka själva.

Jag blandar i några blåbär för att få en antioxidantchock. Annars fungerar lakritsstång om du vill ha lite godiskänning.

I stockholm finns hallonblad på de flesta hälsokosterna. Min huvudleverantör är Gryningen på Folkungagatan.
  • Tiiah

ok, jag bor i göteborg och kollade på "Life"-butiken, men där fanns det bara i portionspåsar, och jag vill hellre ha löste.

Så finns det fler hälsokostbutiker förutom Life som säljer hallonbladste? Butikskedjor, eller butiker i Gbg?

• PetraHelena

varför får det inte vara portionspåsar?

Svar på tråden Hallonbladste - var köper man det? Och hur mycket behöver man?