• Simpan

Hur luktar asbest, om det ens luktar?

Gör om i mitt badrum, byggt -63 (och säkert inte omgjort innan.) När vi tar bort väggarna så känner vi nån konstig lukt. Typ som att det luktar "bränt". Kan det vara limmet som luktar eller luktar asbest på något sätt? Det är masonitskivorna som luktar. Ovan på har det suttit perstorpslattor - fastlimmat.

Nån som vet?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur luktar asbest, om det ens luktar?
  • Noctis

Asbest luktar inget. Ett lätt sätt att kolla om det finns asbest på masonitskivorna är att luta dom mot ljuset. Finns det något som ser ut som spindelväv så kan det mycket väl vara asbest. Kolla det genom att ta en tändare och försök tända på "spindelväven" finns den kvar efter eldandet så är det asbest.

Det kan vara mögel som luktar. Hoppas att ni använder ordentliga munskydd när ni håller på och river.

• Simpan

hm nej inga munskydd än så länge. Vi förbereder bara lite för snickaren i morron! Tack så jättemkt för ditt svar. Ingen "spindelväv" på masonitskivorna. Vi har inte förhöjda fuktvärden i badrummet, borde det kunna finnas mögel ändå? *dum o trög*

• Simpan

Det luktar ungefär som bränd koppling.(för att förtydliga mig lite)

• Simpan

Det luktar ungefär som bränd koppling.(för att förtydliga mig lite)

• Noctis

Enligt min make kan det fortfarande vara mögel.
    Det finns massor med olika mögelsporer och sånt så det kan mycket väl vara mögel.
    Det kan lukta allt möjligt konstigt.
    Så gör inget mer förrän snickarna kommer i morgon.

• vadskajaghetadå

läskigt med eternit.
    finns säkert i våran kåk från 50-talet.

• Simpan

noctis; nej vi tog bara bort perstorpsplattorna och väven lyfte ut badkaret osv. Så masonitskivorna sitter kvar. Vi går inte in på några djupare grejer nu ! Tack för ditt råd!

sannispannis; vad är eternit Är det i dem asbest kan finnas?

• vadskajaghetadå

ja det är cement.

tak är ofta av eternit. vi skulle köpa en sommar´stuga en gång som hade det, men det var inget hinder, fast det kändes jobbigt om man skulle behöva byta.

• Simpan

oki då vet jag. Tror isf att vårat källartak är eternit? Det är iaf som cement tror jag.

• vadskajaghetadå

äsch det var bilder bara på såna tak.haha

• Marco och Mathias mamma

Asbest har använts som brandskydd i stålkonstruktioner, ventilationsanläggningar, soprum. Som värmeisloering i rör och värmepannor, bullerdämpning och armering i skivor, kanaler och golvplattor, i underskikt till plastmattor, i färger och plaster och i fix och fog till kakel.

Detta kan finnas i hus, badrum mm som är byggda före 1982 då asbest totalförbjöds... Asbest luktar inte men kan ge obotliga lungskador

• Noctis
    bonusmorsa skrev 2008-09-21 18:56:52 följande:
    Asbest har använts som brandskydd i stålkonstruktioner, ventilationsanläggningar, soprum. Som värmeisloering i rör och värmepannor, bullerdämpning och armering i skivor, kanaler och golvplattor, i underskikt till plastmattor, i färger och plaster och i fix och fog till kakel.Detta kan finnas i hus, badrum mm som är byggda före 1982 då asbest totalförbjöds... Asbest luktar inte men kan ge obotliga lungskador
    OT: Men då bara om man utsätts av det i allt för hög utsträckning. Dvs flera år av inandning och arbete av rivning av asbest-hus.
  • Noctis
    Simpan skrev 2008-09-21 14:24:35 följande:
    noctis; nej vi tog bara bort perstorpsplattorna och väven lyfte ut badkaret osv. Så masonitskivorna sitter kvar. Vi går inte in på några djupare grejer nu ! Tack för ditt råd!sannispannis; vad är eternit Är det i dem asbest kan finnas?
    Hoppas att ni får reda på vad det är som luktar.

Lycka till med renoveringen iaf.

Har man otur så behöver det inte speciellt många inandningstillfällen även om det inte är så vanligt...

Hälsorisker - asbest tränger in i kroppen
    Vid arbete med asbestmaterial kan ett damm bestående av bl.a. nål- eller trådformiga asbestfibrer uppstå. De är ofta några tiondels millimeter långa. Asbestfibrerna uppträder oftast i form av fiberknippen, som kan spjälkas på längden. De mycket fina fibrer som då uppstår kan vara ned till ett par hundradels mikrometer tjocka.

Inandning av asbestfibrer kan medföra sjukliga förändringar, främst i andningsorganen. De fibrer som är mindre än 3 mikrometer i diameter kan efter inandning fastna i lungblåsorna, alveolerna.

Asbestfibrer som är tillräckligt tunna, mindre än 3 mikrometer, kan tränga långt ner i lungorna även om de är långa (>100 mikrometer). Asbestfibrer som fastnat i lungorna kan sedan transporteras vidare, bland annat till lungsäck och bukhinna.

Allvarliga sjukdomar som sätts i samband med asbest drabbas först efter 20-40 år.

Under de senaste 10-åren har 70 ? 100 personer årligen anmält asbestrelaterad arbetssjukdom.

Enligt socialstyrelsens cancerregister avlider fortfarande ca 100 personer per år i mesotheliom, en sällsynt men elakartad form av cancer orsakad av asbestexponering.

Sjukdomar på grund av asbest
    Mesoteliom, lungcancer, asbestos och pleuraplack är sjukdomar som orsakas av inandning av asbestfibrer.
    Asbest kan ge upphov till flera olika sjukdomar. Här kan du läsa mer om mesoteliom, lungcancer, asbestos och pleuraplack.

Noctis skrev 2008-09-21 19:33:27 följande:
    OT: Men då bara om man utsätts av det i allt för hög utsträckning. Dvs flera år av inandning och arbete av rivning av asbest-hus.
  • Simpan

*jobbar natt*

bonusmorsa; vi hade verkligen inga munskydd

Noctis; tack för lyckoönskningen.

Jag har iaf inte sett några trådiga beläggningar, och hoppas att det inte finns några.

Det är nog ingen fara, för det behövs oftast väldigt mycket exponering... Men nästa gång tänker ni kanske på att använda munskydd, om inte annat bara för att slippa få damm i lungorna... Det var inte meningen att skrämma upp er utan bara informera...

Simpan skrev 2008-09-22 02:36:56 följande:
    *jobbar natt*bonusmorsa; vi hade verkligen inga munskydd Noctis; tack för lyckoönskningen. Jag har iaf inte sett några trådiga beläggningar, och hoppas att det inte finns några.
  • Simpan

bonusmorsa; Det var väl jättebra att du informerade, och man kan behöva lite på -läsning inför vissa saker Vi kommer ju självklart att använda munskydd i framtida projekt.

Idag är Toaletten riven. Det ser hemskt ut Känner mig lite smått stressad faktiskt, Har svårt att se att det kan bli en toalett där en gång i framtiden

Snickaren hade inget att anmärka på, så det är nog lugnt!

Svar på tråden Hur luktar asbest, om det ens luktar?