• MissLilo

tappat rösten-....hur länge?

Med min typiska tur lyckas jag alltid få nån konstig sjkdom när jag börjar på nytt jobb. har fått på intevjuver med varadnde ögon bla..

Nåja. nu slog det till igen.
    I tisdags började jag på nytt jobb. Det består av 7 timmars konstant prat. På torsdagen kom snuvan. På fregskväll kom heshetten. OCh jag gick hem till fräräldrarna helt utmattad efter tat ha varit i stan med barnen. Stannade drär. För fick feberfrossa, och okrade inte dra hem en syskonvagn hemåt. På lördagen lätt jag som en pubertets pojke....ord försavni meningar, rösten skiftade mellan höga och låga toner. LÄtt som en rivjärn i halsen. Så igår på kvällen försvann rösten, kunde baar viska. Nu får jag knappt fram en viskning.

HUR länge ska man vara HELT TYST???? Insåg för 2 tmmar sen att rösten blev ansträng t o m vid viskinginagr, så nu e jag knäpptyst. Kropspråk som gäller nu.

HAr två barn på 2½ och snart fyra som tetar alla gränser hemams sen en tid tillbaka och de blri ju inte lättare att kontrollera med en stum morsa direkt. Dessutom vill jag börja jobba igen! Men svpårt att ställa frågo till foljknär ma inte får fram ett pip.

Ni som tappat rösten, hurlänge höll det i sig?
    (dricker ingefära med citron just nu gansak frlittigt)

• Svar på tråden tappat rösten-....hur länge?
  • mimmi 1

Oj.. inge kul alls
    ingefära är ju bra, så fortsätt med det...
    köp hem Kan Jang, flytande, den är bra och påskyndar läkningen...
    lite dyr kanske, men helt värd pengarna tycker jag!

Stämbanden blir mer ansträngda av att viska än att prata, så det är bättre att försöka prata än att viska... om man nu inte klarar att vara helt tyst

hur länge det håller i sej är svårt att säga, allt från ett par dagar till en vecka kanske...olika från fall till fall..

Hoppas att det går fort över för dej, krya på dej

• MissLilo

tack, får hålla tummarna för att jag bara dålig ett par dagar.

Men jo, märkete atdet tog mer på röstean ttvisak. men klarar ju inte v att var helt tyst. Men man får ju snnällt bia ihop nu.

• stolpen

Undvik att viska!!!!!!! Det anstränger rösten mer än prat. Försök även att undvika hosta och harklingar(jag vet, skitenkelt)-Det är som en käftsmäll för stämbanden. Drick varmt, sov , gör ångbad, var tyst.

• MissLilo

Viskar har jag slutat med, bara skroppsspråk och scharade som gäller nu.
    Hehe...Tyvärr e det lite svårare med hostan. ligger dubbel på golvet och får kväljnngar av all skit som kommer uppp. Så hostan kan jag inte göra så mycket åt tyvärr. HAr hela förkylningspaketet, men feber, hosta(sitter o sover för att lindra hostan=dålig sömn), snorrig näsa och sen hesheten som tyvärr gått lite långt.

Oki så baraatt göra desas fyra. Sover gör jag redan som en tok.
    Sätter på barnkanalen och barnen sitter som ljus där. Så jag kan soman en stund.tyst e jag garantrat sen i morse, dricker varmt gör jag. Men inga ångbad, får väl köra påd et oxå. Kanske åka till morsan och basta?? E det bra tro? E väl samam sak som ångbad???

stolpen skrev 2008-09-21 21:38:26 följande:
    Undvik att viska!!!!!!! Det anstränger rösten mer än prat. Försök även att undvika hosta och harklingar(jag vet, skitenkelt)-Det är som en käftsmäll för stämbanden. Drick varmt, sov , gör ångbad, var tyst.
  • grabbarna

jag var int ehelt men nästan helt utan röst i 3 dagar sedan var det dålig i 2 till innan den hux flux blev som vanligt igen...

ang hostan vad tar du för hostmedicin nu när du har problem med rösten cokså är det ju ännu viktigare att stämbanden får vila så om du inte redan har be att få coccilana etyfin på recept i morgon...

basta är jag lite osäker på om man verkligen ska göra när man är tokförkyld

• MissLilo

Jag tar ingen hostmedicin, då jagär en liteanti medicin människa.
    HAde en njurbäckeinflammation(trodde jag skulel dö, men då hade jag en väldigt HÖg sänka oxå och var väldigt dålig och VÄLDIGT ont), och efter det är jag väldigt känsligt för medicin. Får alltid biverkningarna av all medicin. Börjar alltid hallucinera av strkare medicin, av vanlig recpetfritt blir jag trött/får huvudvärk och de vanligaste biverkningarna mankan få.

grabbarna skrev 2008-09-21 22:15:24 följande:
    jag var int ehelt men nästan helt utan röst i 3 dagar sedan var det dålig i 2 till innan den hux flux blev som vanligt igen...ang hostan vad tar du för hostmedicin nu när du har problem med rösten cokså är det ju ännu viktigare att stämbanden får vila så om du inte redan har be att få coccilana etyfin på recept i morgon...basta är jag lite osäker på om man verkligen ska göra när man är tokförkyld
  • grabbarna

jaha vad synd för coccilana är super. men ät lite honung som det är, värmen man honungen är den verkningslös men "rå" är den bakteridödande och bra för halsen.

och timjante är super mot hosta och snor. koka vanlig timjan går lika bra med torkad som färsk med lite vatten det ska bli ganska starkt (typ 1,5-2 tsk till 5 dl vatten) och söta ev med honung och drick det under dagen det är inte supergott men helt ok och jag tycker det hjälper bra

• Miafia33

TS: Några dagar brukar det hålla i. Jag har själv tappat rösten och kan knappt prata alls idag och det började i förrgår. Nu har hostan kommit men som tur är har jag hostmedicin hemma till natten om det skulle behövas. Mitt började med halsont och svullna körtlar.

Testa att dricka varm mjök med eucalyptustabletter i, det lindrar lite och är dessutom gott. 6-7 brukar jag hälla i. Det är jobbigt att vara tyst framför allt om man gillar att prata mycket

Krya på dig och håll tyst

• tstenius

Hej
    jag tappade rösten för ett par år sen i samband med en förkylning. Var helt utan röst i 11 veckor. Fick gå in med en kamera och jag hade fått en stämbandsinflammation.

• MissLilo

Ajda...hoppas jag inte får det så illa. MEn vad gjorde de t det då?

tstenius skrev 2008-09-21 22:56:23 följande:
    Hejjag tappade rösten för ett par år sen i samband med en förkylning. Var helt utan röst i 11 veckor. Fick gå in med en kamera och jag hade fått en stämbandsinflammation.
  • tstenius

Det gick över av sig själv, men man ska inte anstränga sig för det kan göra så att man överanstränger rösten, men det är nog väldigt ovanligt att tappa rösten så länge.

Jo föresten fick jag pröva betapred i en vecka innan dem gick ner med kameran men det hjälpte inte mig. Betapred är kortison.

• MissLilo

mariemarran - tack för tipsen, ska genast lunka ner till affären imorrn och införskaffa det! (i värsta fall väntar jag till smin man komme rhem med dte efter jobbet)

miafia33 - var får man tag på dessa tabletter?
    Jag dricke rinte mjölk när jag e förkyld, har genom en barnläkare(dotten ahr astma och mycket slemmande vid förkylningar) fått veta att mjölk ska man undvika om man e mycket slemmi i halsen, vilket jag oxå är. Men ska väl gå liak bra med varmt vatten?

Nej, ska äta lite grött och koka lite te innan jag hopapr i ett kvällsbad och sen sover inna kvällsfebren blir för hög.

• MissLilo

jagfick tillbak rösten på tidsdagen. Men jag hostar som en tok, spyr slem, och toksvettas på nättern fortfarande.

Svar på tråden tappat rösten-....hur länge?