• Långan

Rädd inför en 2:a förlossning

Inför min förra förlossning var jag jätterädd, och hade varit hela graviditeten. Dessutom fick jag en jättejobbig upplevelse med stor blodförlust, rätt så många timmars värkarbete, och förlossningsdepression.
    Nu är jag gravid igen och undrar vad jag ska göra denna gång. Är inte så sugen på att föda vaginalt igen..
    SKall jag ta kontakt med min förra mvc-barnmorska? Jag läste ngt inlägg här där ngn sa att hon hade en aurora-barnmorska!?
    Har ni nga bra råd till en skrajsen??

• Svar på tråden Rädd inför en 2:a förlossning
  • Kajee

Min första förlossning tog 36 timmar och slutade med klocka (inför nära "hot" om akutsnitt). Det var fruktansvärt jobbigt men det gav mig en underbar dotter. Min andra förlossning var bra mycket lättare. Så bara för att den första förlossningen var jobbig så behöver det inte innebära samma sak med nummer två.

Men jag tycker att du ska prata med din barnmorska om din rädsla.

• Långan

HUr mkt lättare var den??
    Min tog 35 timmar, och jag tyckte det var urjobbigt. Behövde ingen klocka, men de la sig på magen för att pressa rent fysiskt. Inte så kul..

• livetlilla

Prata med din vanliga bm så snart du kan så kan hon skicka dig vidare till aurora. Lycka till!

• chokladkaninen

Jag hade också en rätt jobbig första förlossning men har handskats med det genom att läsa på mycket bättre den här gången.

Tycker absolut du ska be att få aurora-samtal, men jag tror också det hjälper att själv läsa på och fundera över vad man själv/andra borde eller kunde ha gjort annorlunda. I mitt fall bestämde jag mig för att försöka köra så "naturligt" som möjligt andra gången, samt att försöka "vila mig i form" innan - jag var så utmattad förra gången att jag tror det bidrog till att det blev så utdraget.

• rödtopp

hade precis som Kajee en urdjävlig första förlossning typ 36 timmar,EDA påfylld x flera slutade med snittberedskap men "klockningen"+ två BM som tryckte på magen lyckades.
    Lovade mig själv att ALDRIG ens ha sex mer.
    HAHA 2,5 år senare så föddes nr 2 tog c4 timmar krystade i 5 min
    11 år senare kom nr 3 tog ca 8 timmar krystade i ca 6 min använde bara lustgas på 2 och 3 Nu sitter jag med "mage" igen nr 4:a har BF på nyårsafton.
    Mina förlossningar blir bara bättre...
    men om du känner dig rädd och orolig så ska du självklart prata med någon

• Bellebusis

kände så igen mej med det du skrev... var inte rädd innan förslossningen men fick en inre blodning & STOR blodförlust & nu vill jag ha barn nummer 2 men vet inte HUR jag ska våga igen??

Svar på tråden Rädd inför en 2:a förlossning