• danei

Kan man få halsfluss fast man inte har några halsmandlar?

Japp det undrar jag....har så ont i halsen och vi har umgåtts med ett par som hade halsfluss och undrar ifall det är eventuellt det jag har fått eller om det är en vanlig förkylning.

• Svar på tråden Kan man få halsfluss fast man inte har några halsmandlar?
  • Hemliga 72an

inte vad jag vet i alla fall. nog en vanlig förkylning bara.

• Kaxmaja

Ja det kan man få. Tog bort halsmandlarna när jag var liten och jag har haft halsfluss ett flertal gånger efter de.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • danei

Det gjorde jag med när jag var liten...hmm då har jag kanske fått det. Får vänta någgra dagar o se ifall det blir bättre eller värre.

• milimina

halfluss heter det bara när det sitter i halsmandlarna MEN: man kan likväl få de streptokocker som andra har i sina halsmandlar, enda skillnaden är att man får dem längre ner i halsen.

jag fick mina borttagna när jag var fem år och har haft "halsfluss" ett antal ggr efter det (konstaterat av läkare och behandlat med penicillin). det är mer svårläkt än vanlig halsfluss och gör jävligt ont, så penicillin behövs nästan alltid. en sak jag noterat är att de ofta tar provet genom en liten grej som de kör ner genom näsan om man saknar halsmandlar, för att kunna komma längre ner i halsen och komma åt där det isåfall sitter. i vanliga fall tar de som en längre tops genom munnen men den har jag själv inte sett till på flera år utom när andra får göra provet (maken och sonen blev "topsade").

• Kaxmaja
    milimina skrev 2008-09-21 19:23:15 följande:
    halfluss heter det bara när det sitter i halsmandlarna MEN: man kan likväl få de streptokocker som andra har i sina halsmandlar, enda skillnaden är att man får dem längre ner i halsen. jag fick mina borttagna när jag var fem år och har haft "halsfluss" ett antal ggr efter det (konstaterat av läkare och behandlat med penicillin). det är mer svårläkt än vanlig halsfluss och gör jävligt ont, så penicillin behövs nästan alltid. en sak jag noterat är att de ofta tar provet genom en liten grej som de kör ner genom näsan om man saknar halsmandlar, för att kunna komma längre ner i halsen och komma åt där det isåfall sitter. i vanliga fall tar de som en längre tops genom munnen men den har jag själv inte sett till på flera år utom när andra får göra provet (maken och sonen blev "topsade").
    mig har de topsat genom munnen och konstterat halsfluss. överjävligt ont det gör det iallafall och skit sjuk blir jag varje gång.
  • Anna Panna

Jag tog bort mina halsmandlar för snart 8 år sedan, i vuxen ålder, hade mycket problem med halsfluss före, har nu aldrig ont i halsen men däremot så sätter sig mina förkylningar alltid i bihålorna vilket jag aldrig hade problem med före operationen. Dock har jag inte behövt använda penicillin för bihålorna utan har kunnat behandla själv.
    Någon annan som fått problem med bihålorna efter att ni tagit bort halsmandlarna?

• milimina
    Kaxmaja skrev 2008-09-21 19:24:38 följande:
    mig har de topsat genom munnen och konstterat halsfluss. överjävligt ont det gör det iallafall och skit sjuk blir jag varje gång.
    aha, men då kanske de gör olika i olika landsting? jag ha rinte behövt kolla nåt sen vi flyttade hit men i sthlm körde de genom näsan.

jag blir också jättesjuk när jag får det, som tur är har jag sluppit på flera år nu. var skitjobbigt när jag gick i gymnasiet med en tjej som fick halsfluss 2-3ggr/år för jag blev alltid smittad

anna panna,
    vet inte om det har spelat nån roll... jag har haft problem med bihålorna iaf. det är som om man drar alla förkylningar djupare på nåt sätt. sist fick jag laryngit (stämbandsinflammation) och det känns på nåt sätt som om alla såna sjukdomar sätter sej långt ner. halsmandlarna finns ju där just för att fånga upp sånt, men mina svullnade igen så det var itne så mkt att välja på
  • Kaxmaja
    milimina skrev 2008-09-21 19:55:16 följande:
    aha, men då kanske de gör olika i olika landsting? jag ha rinte behövt kolla nåt sen vi flyttade hit men i sthlm körde de genom näsan.jag blir också jättesjuk när jag får det, som tur är har jag sluppit på flera år nu. var skitjobbigt när jag gick i gymnasiet med en tjej som fick halsfluss 2-3ggr/år för jag blev alltid smittad anna panna,vet inte om det har spelat nån roll... jag har haft problem med bihålorna iaf. det är som om man drar alla förkylningar djupare på nåt sätt. sist fick jag laryngit (stämbandsinflammation) och det känns på nåt sätt som om alla såna sjukdomar sätter sej långt ner. halsmandlarna finns ju där just för att fånga upp sånt, men mina svullnade igen så det var itne så mkt att välja på
    hmmm jag bodde oxå i syhlm førut. De e nog olika från sjukhus/vc till sjukhus/vc när jag børjade jobba på førskola hade jag halsfluss 5 gånger på 4 månader hemsk period men nu var det länge sedan *peppar peppar*
  • meya

Jag trodde inte att man kunde få det, fram tills i somras. Fy fan va dålig jag var! (ursäkta språket) Fick ligga med dropp för att jag inte fick i mig nån vätska.
    Det tog tre läkare för att konstatera halsfluss och nästan en vecka innan jag blev bra, trots penicilin.
    Jag får aldrig feber, men hade helt plötsligt 40 grader. Det har jag inte haft sen jag tog bort halsmandlarna för 11 år sen. Så grymt ont i halsen att det var omöjligt att svälja. Smärtan går att jämföras med halsböld, om det är någon som haft det så vet ni hur härligt det är:-/

Usch, måste ha varit nån superduperdagisbakterie från semestern som bosatt sig i min hals... otrevligt!

Svar på tråden Kan man få halsfluss fast man inte har några halsmandlar?