• lina769

Tips på mat och dryck till förlossningen

Behöver lite tips på vad som är enkel mat att ta med sig till förlossningen, både för mig och min man? Men skulle gärna ochså vilja ha tips på någon energidryck som är bra att ha med sig som vi gravida "får" dricka? Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på mat och dryck till förlossningen
  • Mumu

Du får massor att dricka under förlossningen, precis vad du vill ha. I alla fall var det så här. Det fanns energidrycker, juicer, vad man ville. Till mig gjorde de nån jättedrink som såg ut som värsta paraplydrinken, den var nån form av näringsdryck.

Om det finns micro på avdelningen kan ni ta med frysta minipizzor, annars göra nån maffig macka. Kexchoklad för extra energi? Du får väl mat där?

Vissa tycker inte att det behövs nån mat till mannen, för de hinner ändå inte äta, men det där beror ju på. Min hann då äta både en och två gånger, för jag blev igångsatt och det var mycket väntan i början, samt att det tog nästan ett dygn. Vill man då inte att sambon ska kila iväg från avdelningen, till nån kiosk eller gatukök, då är det ju nödvändigt att man har mat med sig.

• Smaragd

Puffar upp tråden för undrar samma sak sm ts... Har drygt två veckor kvar till bf!
    Kan någon rekommendera en energidryck eller nåt liknande energigivande?
    Alla bb:n är ju olika o jag tror inte att alla bjuder på näringsdrycker, åtminstone inte här i Finland!

• dorothea

Blåbärssoppa eller nyponsoppa, finns på små tetra här. På KK i Malmö finns det blåbärsoppa till blivande mödrar.

• NovaAlexandra

nåt kallt att dricka, jag ville ha fanta men fick vattnig äppeljos! mat ville jag inte ha!

• Tess76

Jag fick allt möjligt att dricka, nyponsoppa, saft, smoothie, glass att äta. Sen hade jag även med mig en vattenflaska med energidryck, tror jag drack 2 liter energi och vatten under förlossningen. Jag fick även smörgås, men den bara växte i munnen när jag åt så det fick bli flytande föda.
    Lycka till!

• lycra

till mig tar vi inte med nånting eftersom vi får på förlossningen men till sambon kommer jag ta med följande: 10 st tunnbrödsrullar med olika fyllningar, 2 st festis, 4 kexchoklad + nån bounty & dextrosol =) hoppas han klarar sig på det!

• Monstermamman

Jag har inte haft med någonting nån av gångerna, det sista jag har tänkt på när jag har haft värkar är att man ska äta nåt också.
    Jag har fått vatten där och annat också om jag velat och det har räckt bra åt mej.
    Sambon har också varit för nervös för att få ner någon mat under tiden så han har inte heller velat ha någonting.

• dorothea

Jag har packa min vattenflaska. Maken kan då hålla reda på att jag dricker och det är nog lättare att dricka ur flaskan än ur ett glas.

• Angelica77

Jag har packat ner dextrosol, kexchoklad, en stor färdigblandad nyponsoppa och 2 st flaskor energidryck. Det är pripps gula Energi eller vad den heter samt Powerade. Och till mannen har jag bara lagt ner ett paket med nudlar. Han hinner säkert iväg o handla nåt i nån pressbyrå eller sjukhusrestaurangen. 5 dagar kvar!!!! Tjohoooooo.

• Cilla77

Vad jag har hört av min BM så får man bara drick under förlossningen. Alltså inte äta nån fast föda.
    Sambon får självklart äta men inte man själv fall det skulle bli några komplikationer.

• LenaLotta

Jag tog med mig mängder av coca-cola. För det hade jag ju hört att man skulle ha. Det slutade med att mannen drack upp allt, för jag fick häftig avsmak. Ville inte ha något sött alls, någon klunk vatten gick väl i... Det slutade med att BM nästan tvingade i mig någon hiskelig jordgubbsdryck som jag ändå inte fick behålla... Efter det dricker jag inte mycket sött alls. Så kan det gå!

Svar på tråden Tips på mat och dryck till förlossningen