• Lycklig Mamma

Hur långt innan skicka inbjudningskort + vilka bjuda..

Satt här och funderade lite.. Bl a på vilka vi ska bjuda till vår dotters dop. Om vi bara bjuder våra familjer så blir vi ca 25 pers på dopet (hur många har ingen betydelse, bara skrev det). Känns som att vi har en press på oss att bjuda övriga släkten också d v s sambons mostrar m familjer (min släkt är bosatt i Finland). Jag vill ofta göra folks till lags men nu säger jag stopp - det är inte ok att det ska vara så när det handlar om vår dotters dop! Kruxet är bara det att sambons syster kommer att bjuda resten av släkten också till deras sons dop - att vi inte gör det, ställer det oss i dålig dager? Att jag ens funderar på det här! Är det inte självklart att var och en gör som de vill..?

Och så en sak till: hur lång tid innan dopet bör man skicka inbjudningskort?

• Svar på tråden Hur långt innan skicka inbjudningskort + vilka bjuda..
  • lancrox

antingen närmaste släkt ..eller allihopa beror givetvis på plånboken

• Lycklig Mamma

Jag tycker iaf inte att det beror på plånboken. Vår plånbok klarar av hela släkten..

Frågar igen täller det oss i dålig dager om vi inte bjuder hela släkten? "Måste" man göra det?

• Lycklig Mamma

Hade hoppats på fler svar

• JsN

Varje familj har sina traditioner för vilka som bjuds på familjehögtider, därför är det fullständigt omöjligt att säga vad som är rätt och fel! Självklart kan dessutom du och sambon skapa egna traditioner som passar er. Men om ni avviker för långt ifrån vad som är norm i era respektive släkter så kommer förmodligen några att reagera. Detta oavsett om ni gör det större eller mindre än vad som är brukligt.

I vissa familjer är bara föräldrar och syskon "närmsta familj", i andra ingår mor- och farföräldrar också i den närmsta kretsen. För vissa är det självklart att inkludera sina föräldrars syskon med barn i de närmaste för andra känns kusinerna avlägsna.

För mig skulle det kännas självklart att bjuda våra föräldrars syskon med respektive samt våra kusiner på ett dop (liksom det var självklart för oss att bjuda dem på vårt bröllop). Sen är det inte alls säkert att de väljer att komma, dop känns inte som något man nödvändigtvis reser till för att delta på.

Mitt råd till er är att ni funderar igenom vilken typ av tillställning ni eftersträvar och att sedan sätta gästlistan utifrån det. Samt även funderar över om det är _värt_ att ta konflikterna som ev uppstår om ni väljer bort vissa. Det kanske kostar er mindre energi att bjuda mostrarna än vad det går åt att de blir besvikna över att inte bli bjudna.

• honyponken

bry dig inte om hur dom andra gör eller vad dom säger. gör som ni vill...finnsju inga regler på vilka man måste bjuda!!
    själv så bjuder vi min hela släkt, men min sambo har inte lika bra kontakt me sin släkt så då bjöd vi bara hans familj. sen lite kompisar...vi skicka ut inbjudningarna ca en månad i förväg...

• Lycklig Mamma

Tack för era svar!

JsN
    Jag kan tycka som du: att bjuda hela släkten kostar nog oss mindre energi än det går åt om de blir besvikna. Jag har träffat några av sambons kusiner kanske 2 ggr under tre år. Vi träffar aldrig hans släkt, om det inte är nån stor tillställning viket det inte ofta är. Då känns det inte så angeläget att bjuda hela släkten.

honyponken
    Precis - det finns inga regler! Men varför känns det så?

• vist

Lyckliga Mamma:

Sitter i samma båt som dig och håller för fullt på med dop planering. Jag har en väldigt stor släkt och kusiner med respektive blablabla. Och jag frågade även min mamma om råd gällande gästlistan. Min kille har knappt träffat min släkt på min mammas sida. Men jag gör nog som så att jag bjuder alla och hoppas (kanske lite väl taskigt) att någon som man inte har så stor kontakt med inte kan komma. Sen vill man ju kanske ha lite kompisar närvarande oxå. I nuläget ligger gästlistan på 95 personer och det känns som om det är i största laget, man vill ju vara snäll och alla till lags. Det är jättejobbigt och så vill man ju unvika "skitsnack".
    Jag kommer i alla fall skicka ut inbjudan ca. 5 veckor innan och prioriterar att skicka ut först till dom viktigaste.

Lycka till!

• MiaMaa

jag har nyss haft dop och vi bjöd mor,far,familjerna med syskon och kusiner...några kompisar med....vi va ca 50 personer.... bjöd ca 100 med barn så det brukar va rätt många som tackar nej...vi skickade ut inbjudan ca 2 månader innan... men jag tycker att ni ska bjuda dom som ni vill....

Lycka till :)

• Lycklig Mamma

Tack igen för alla svar!

• Lycklig Mamma

Tack igen för alla svar!

• QiTaS

Jag hade oxå lite svårt med vilka vi skulle bjuda, men vi tänkte helt enkel så att dom som tagit sig tid att träffa våran Lukas blir givetvis bjudna (då tänker jag mest på avlägsen släkt och vänner)

Lycka till!

• Lycklig Mamma

QiTaS
    Det var smart! Tack för svaret.

Jag funderar på alla som har givit vår dotter presenter.. Det har de flesta gjort, t o m från Finland har vi fått. Känns dumt att inte bjuda dessa då. Vad tycker ni om det?

• Dino78

Jag ska skicka ut inbjudningskort så fort jag fått tag i en bra lokal att ha eftergrejset i (mat och fika) eftersom jag ska skriva det på inbjudan vart vi ska vara efteråt. Min dotter ska döpas 10 september så det kommer bli ca 2 månader innan. Jag bjuder hela släkten men jag har så bra kontakt med hela släkten! Bjuder även närmaste vännerna, har fått ihop ca 50 namn men jag antar vi blir runt 35 st. Men eftersom det är ert dop så är det ju ni som bestämmer

• Lycklig Mamma

Om det är någon som är nyfis så vill jag bara berätta att vi har bestämt oss för att bjuda allihop! Dvs hela släkten på min sambos sida. Vi bjuder inte min släkt som är bosatta i Finland.

Svar på tråden Hur långt innan skicka inbjudningskort + vilka bjuda..