• Anonym (svullen)

Svullen vid höger revben samt vitgul avföring

Jag har kännt mig "uppsvälld" till höger om magen upp mot revbenen.
    När jag trycker så är det som en stor stum knöl. Dert gör inte ont, mest bara obehagskänsla, det trycker liksom ut från den. Det är bara på höger sida, andra sidan är mjuk.

Så har jag haft "fel färg" på avföringen i ett par dagar minst(kollade bara av en slump ner i toan), den är smutsvitgrågul ungefär.

Eftersom jag inte har direkt ont känns det inte akut alls, så jag hör mig för här inne.
    Någon kanske känner igen??

Jag dricker inte alkohol mer än ett vinglas ibland och jag röker inte.
    Är inte gravid och äter inga mediciner till vardags.
    Haft svettningar en period, lite feberkänsla, men det är ju förkylningstunder nu.

• Svar på tråden Svullen vid höger revben samt vitgul avföring
  • annasbäbis

Har du varit utomlands?
    Är du gul i ögonvitorna eller gulaktig i huden?

• Anonym (svullen)
    annasbäbis skrev 2008-09-21 20:50:49 följande:
    Har du varit utomlands?Är du gul i ögonvitorna eller gulaktig i huden?
    Inte varit utomlands, kikade efter gulhet i morse faktiskt, men jag tycker vitorna ser vita ut
  • Wren

"kittfärgad" avföring är typiskt för problem med gallan.

sök vård. har du inte ont så kan det vänta till imorgon. men du ska till läkare!

• Anonym (svullen)
    Moulin Rouge skrev 2008-09-21 20:59:47 följande:
    Inflammation i gallblåsan/gallgångarna. Gallsten. Nå´t med gallan i a f.

Ok, kan det vara ärftligt?

Min mamma har legat inne åtskilliga gånger för gallbesvär, fast hon hade jäkligt ont!

Jag äter dessutom aldrig fet mat, vilket hon gjorde.

• Anonym

Gå till läkaren omedelbart.

• Anonym (ssk)

Tycker du ska uppsöka läkare snarast. Det där låter som gallblåseinflammation eller leverinflammation.

• Anonym (SSK2)
    Anonym (ssk) skrev 2008-09-21 21:17:24 följande:
    Tycker du ska uppsöka läkare snarast. Det där låter som gallblåseinflammation eller leverinflammation.
    Fast då har man oftast rätt ont.

Tycker du ska ska beställa tid till läkare genast, för något täpper till avflödet av gallan till tarmen - därav din kittfärgade avföring. Beställ tid bums i morgon!
  • Anonym (svullen)

Eftersom jag inte har ont, så tänker jag inte i vild panik kontakta vården, utan bokar isåfall in ett besök till läkaren på ordinarie tid(ej akuttid alltså)

Levern eller gallan, säger ni?
    Jag funderar mest på VAD som kan utlösa problemet med svullnaden etc.
    Kan ju inget om sådant, men vet att jag äter sunt och inte röker/dricker(mer än vinet jag skrivit om)

Tack för svaren!!!

• Anonym (SSK2)

TS
    Det är inte att överdriva att beställa tid omgående på vc, det bör kollas. Har jobbat på kirurgen tidigare med lever- och gallvägspatienter. Känns inte meningsfullt att spekulera i vad det kan vara, kolla det med läkare ist. 

Svar på tråden Svullen vid höger revben samt vitgul avföring