• Anonym (oliv)

Vill jobba med djur - hur göra? Och lönefråga..

Jag är 31 år och skulle vilja jobba med djur eller åtminstone i anknytning till djur...

Testade att be om en praktikplats till en början på min ridskola, de erbjöd mig hela 11.000kr/mån. Varför har de så låga löner?? Är det så illa ansett och dåligt värderat att hjälpa levande varelser? Jag har utgifter på ca 9.000kr iaf, så det går ju inte....

Min bakgrund är försäljning, jag gillar mitt yrke men känner att jag saknar just kopplingen till djur och natur....kan tänka mig att sälja djurmat, djurmedicin eller djurutrustning - vet något nåt om det området?

• Svar på tråden Vill jobba med djur - hur göra? Och lönefråga..
  • B Rus

Kan du inte söka jobb hos nån som säljer djurprylar då? Om du är säljare borde det inte vara omöjligt. Eller skaffa en husvagn och åk runt på hästtävlingar och sälj hästtäcken och sånt, det brukar man ju se att det finns. Är det Börjes som brukar dyka upp? Hör av dig till dom.

~ Stolt mamma till Tim 080321~
  • Anonym (oliv)

Hanna, det vore fantastiskt att få jobba så.... Men det FINNS alltså?? Är det vanligt?

Jag fritidsrider bara, har ej tävlat....

*grubbel*

Jag reser gärna runt, att stå i en butik hela dagarna är inte första önskan....men kanske kan vara resande säljare? (det är jag nu)

• lifeleker

vill du tjäna en bra lön håll dig då så långt bort från hästar som det går..
    jobba i ex hästaffär är nog det närmaste du kommer att arbeta med djur.. tyvär så ser det ut så.. om du inte är villig att bege dig utomlands..

• PetterL

Anonym (oliv) skrev 2008-09-21 20:55:16 följande:

Varför har de så låga löner?? Är det så illa ansett och dåligt värderat att hjälpa levande varelser?
    Förmodligen för att de inte behöver betala mer. De får folk ändå, eftersom det inte direkt är något underskott på tjejer som vill "jobba med djur".
  • Anonym

Jag driver ett eget hunddagis. Tar ut ca 8000 kr efter skatt. Att jobba med djur är inte lönsamt.....

• B Rus

Nej, rik lär du inte bli, men kanske kan du komplettera med andra jobb? Tex hunddagis i veckorna och resande säljare av hästprylar på helgerna?

• B Rus

... eller utbilda dig till veterinär så får du garanterat upp lönen!

• Annis76

Vill du jobba med kor finns det massor med jobb och lönen som anställd är inte så tokig.
    Annars låter du som klippt och skuren för jobb på Granngården och det finns ju överallt i landet.

• B Rus

Ja jusst ja - avbytare kan man ju bli.

• Anonym (oliv)

vad gör en avbytare?

Granngården, då menar ni butiksjobb?

• Annis76

Avbytare jobbar hos olika lantbrukare och tar hand om djuren när bonden vill vara ledig eller själv inte kan jobba.
    Att jobba som djurskötare på en eller ett par gårdar tycker jag för min del skulle vara roligare.
    Då lär man känna djuren ordentligt och är med på allt som händer dem. Som avbytare har man så många gårdar som man växlar mellan så man missar helheten och hinner inte lära känna djuren på samma sätt.

• B Rus

Men om man vill jobba direkt med djur så tror jag att man kan behöva en utbildning för att få en hyfsad anställning med ok lön. Djurskötare, som nämndes ovan, tex.

• Matece

Jag har jobbat som djursjukvårdare (sjuksköterska) på en veterinärmottagning tidigare. Ingångslönen är enligt lantbruksavtalet 14 000 kr (lite till om du jobbar natt). Slutlönen är 18 000 kr efter ca 5 års erfarenhet. Så trots att man ev har utbildning (2-årig i Skara) och ett stort ansvar med operationer och narkos så blir man inte rik på det direkt.

Jag hade en dröm om det och jobbade i några år men insåg ganska fort att det inte är något framtidsyrke. Men jag är väldigt glad att jag gjort det.

• Anonym (oliv)

Matece: Huh....tala om lågbetalt. Sorgligt.

Har du nu hittat något annat närbeläget till djurområdet, eller? Något närbesläktat?

• Matece

Anonym (oliv) skrev 2008-09-24 21:16:39 följande:

Matece: Huh....tala om lågbetalt. Sorgligt.Har du nu hittat något annat närbeläget till djurområdet, eller? Något närbesläktat?
    Nej, jag jobbar som ekonomiansvarig nu. Bättre betalt och kontorstider. Men jag ångrar inte en dag att jag gjorde det.
  • Anonym (oliv)

Sorgligt, man blir lite arg på att arbetet inte värderas högre!! Flera års utbildning, men inga större förändringar i plånboken, kära nån.....

Jag har även tänkt på uppfödare av hundar och katter, och även ridskolelärare.....men jag har en känsla av att det är likadant där. Det är trist när man måste inse att man får göra avkall på sin passion för att samhället inte värderar det och det blir svårt ekonomiskt i långa loppet......men man kanske kan ha det som hobby istället då........

• Anonym

Hej jag jobbar på gård med grisar(smågris produktion) tungt men lönen kan vara rätt ok (för att vara arbete med djur) 100-130kr timmen lönen höjs på vårat jobb eftersom man lär sig 1 gr år typ.
    avbytare vet ju alldrig när och hur mkt de får jobba tyverr.
    jag har jobbat 2 år och får ut 13,000 ef skatt.

• Anonym (ella)

Jag älskar också djur!!!

Skulle sååå gärna vilja jobba med just djurs beteenden, som djurpsykolog kanske...

Men det verkar vara en väldigt liten marknad? Och vad bör man plugga då? Någon som vet nåt om det?

Svar på tråden Vill jobba med djur - hur göra? Och lönefråga..