• HarperSeven

Ni svenskar som har flyttat utomlands

Hur lång tid tog det för ert barn att börja prata det nya landets språk och hur gammal/gamla var ert/era barn när ni flyttade. Den här frågan är riktad till er som är svenskar och är gifta/sambo med en annan svensk samt att ert barn inte kunde språket när ni flyttade till det nya landet.

• Svar på tråden Ni svenskar som har flyttat utomlands
  • 3tjejer

När vi flyttade från Sverige till Skottland var äldsta 3,5 och yngsta 16 månader. Två månader senare började äldsta på dagis 2fm i veckan och då började hon lära sig engelska. Men egentligen tog det inte fart förrän hon började gå 4 fm/vecka ett drygt halvår efter att vi flyttat. I början pratade hon massa svenska med personalen på dagis.

Den yngsta (nu mellanbarn) har nu börjat prata engelska. Hon har kunnat några ord innan men det är först nu när hon är 2,5 och har börjat på dagis som hon börjar prata engelska.

Vi pratar alltså bara svenska hemma och de kunde ingen engelska innan vi flyttade.

• Frau T

Hej!
    Vi flyttade till Tyskland när vår dotter var 1 år och 5 månader och när hon var 2 år började hon gå till dagmamma 2,5 dag per vecka. Då pratade hon ingen tyska och förstod kanske några enstaka ord. Att börja förstå tyska gick snabbt och talet kom igång så smått och efter några månader talade hon så pass mkt att hon klarade sig hos dagmamman. Nu fyller hon snart 3 år och går på dagis (heltid)sedan en dryg månad. Innan hon började hade vi varit i Sverige ett par veckor och då pratade hon bara svenska på dagis. Men nu har språkutvecklingen verkligen satt fart och hon pratar jättemycket. Hur fort det går beror nog helt och hållet på hur mkt barnet "utsätts" för det nya språket och är tvungen att försöka komunicera själv. Men de lär sig snabbare än oss vuxna det är en sak som är säker!

• Gabriella

Jag är ny inflyttad. Mitt barn är 10 år och går nu på en vanlig skola. Under sommaren lät vi henne gå till ett språk lärare 3x/v. Hon förstår mycket nu fast kan hon inte prata mycket ännu. Men det går mycket bra i skolan. Konstig nog. När de får diktamen 1-10 får hon 8 svar rätt... Barnen är otroliga och lätta att anpassa och lära sig. De mår bra när de känner sig trygg och älskad...

• humlanflyger

Vi flyttade till USA för 6 månader sedan, sonen är 6 år. Han började förskola med en gång.Nu efter ett halvår förstår han det mesta och pratar relativt bra engelska, går i första klass. Jag räknar med att det kommer att ta sammanlagt 1 år innan han är helt flytande i engelska. Har även hört av andra att det är ungefär den tid det tar. Endast svenska pratas hemma.

• HarperSeven

Tack för alla svar. Vi har en 3,5 åring som har gått drygt två månader på Kindergarten (tvåspråkig förskola engelsk/tysk). Han pratar enstaka ord på tyska och engelska. Det kommer nog ta tid innan han lär sig. Vi läser böcker på engelska och använder oss av tyska dvd-böcker. Jag kan bara lite tyska. Annars så pratar vi svenska.

• 3tjejer

Det tar tid. Särskilt som ni har lagt till två språk. Inte så dumt att ha med sig sen å andra sidan. Fast när det väl släpper så kommer det rätt fort tror jag. Nu har vi visserligen varit i Skottland i 1,5år och äldsta tjejen har börjat skolan. Hon pratar bra engelska men är ju absolut inte flytande.

• Jogobella

Vi är en helsvensk familj som bor i Tyskland sen fem år tillbaka. Vår tre- och ett halvtåring kämpar på med tyskan efter knappt en termin i kindergarten. Hon förstår allt men hon pratar inte lika bra som de andra barnen än. Det märks att hon tycker det är jobbigt.

I mars kommer vi att flytta till USA och då blir det ännu ett språk... Men engelskan har hon haft passivt ändå från början för vi har ett stort engelskspråkigt umgänge här. Det blir lätt så att expats umgås med varann. Det blir tufft att börja om igen med engelska men när hon är sex år och kommer tillbaka till Europa har hon engelskan med sig i bagaget, inte helt fel

• HarperSeven

Tack för svar Jogobelle! Det skulle vara spännande att höra hur ni ska göra med tyskan nu? Ska ni försöka att hålla den igång?

Det låter roligt att flytta till USA. Jag hoppas att ni kommer att trivas där!

Svar på tråden Ni svenskar som har flyttat utomlands