• Nifesoj

Får man smörja med hydrokortioson på magen?

Jag har fått massa prickar i mina bristningar som kliar så jag blir galen...hjälper om jag baddar med kallt och har pratat med BM.
    Men jag glömde fråga om jag kan smörja med hydrokortiosn på...känns lite konstigt eftersom det är så "nära" bebisen.
    Någon som vet?

♥BF 080910♥
  • Svar på tråden Får man smörja med hydrokortioson på magen?
  • Blåbärspaj

kolla fass på internet

• funbun

Man ska helst inte använda kortisonpreparat när man är gravid om man inte är tvungen. vad jag har hört iaf , men det kanske är olika vad de säger.

• Ankan217

Varför tror du att du inte skulle kunna det?

Om det är kortisonet du tänker på så är det nog ingen fara. Jag åt kortisontabletter när jag var gravid pga en sjukdom jag hade. Dessutom kom sonen 9 veckor för tidigt och när jag låg på sjukhuset innan han kom fick jag 2 sprutor med massa kortison så att hans lungor skulle utvecklas ordentligt.

• Nifesoj

Oki, tack för svar...nä jag vet inte riktigt varför jag tänkte det.
    Men det kändes liksom som en lite starkare smörja och endel smörjor ska man ju inte använda när man är gravid...

♥BF 080910♥
  • Zezana

Jag tänkte köpa tigerbalsam till mina axlar för några månader sedan, men tji fick jag.. Inte ens det får man använda som gravid..

Så jag skulle nog inte våga chansa..

• funbun
    Ankan217 skrev 2008-09-21 22:26:51 följande:
    Varför tror du att du inte skulle kunna det?Om det är kortisonet du tänker på så är det nog ingen fara. Jag åt kortisontabletter när jag var gravid pga en sjukdom jag hade. Dessutom kom sonen 9 veckor för tidigt och när jag låg på sjukhuset innan han kom fick jag 2 sprutor med massa kortison så att hans lungor skulle utvecklas ordentligt.
    som sagt, de avråder från det om man inte är tvungen, vilket du verkade vara
  • Nifesoj

Nä jag tror jag står ut och baddar med kall blöt handduk istället, är på BF+11 idag och snart är ju bebis ute
    Tack för alla svar!

♥BF 080910♥
  • Ankan217

jomen precis. Så är det säkert. Klart man ska försöka vara utan starka medel så mycket som möjligt. Men finns det ingen mildare salva?

• Nifesoj

BM pratade om nån kylsalva på apoteket, men att den oxå bara hjälper för stunden precis som en blöt handduk...men ska dit imon igen så jag frågar nog igen då

♥BF 080910♥
  • Skimra

Vanligt kylbalsam från apoteket borde du kunna använda, men som din bm sagt så hjälper det bara för stunden.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • mama mellitus

jag har använr tigerbalsam,min barnmorska sa att d inte va nån fara,dela för att man använder ju inte i såna mängder...

• Zezana

Jasså ? Det står till och med på förpackningen att man inte ska använda den som gravid, så jag litade på det jag.. Heh.. Då vet man till nästa gång.. Inte skönt med inflamation i axlarna & inte kunna göra ngt för att lindra värken..

mama mellitus skrev 2008-09-22 08:05:09 följande:

jag har använr tigerbalsam,min barnmorska sa att d inte va nån fara,dela för att man använder ju inte i såna mängder...
  • Frostizz

Fråga bm om hon kan skriva ut en KYLSALVA som heter
    GUBBSALVA.
    Den kyler mer än vanlig kylsalva o mycket mycket längre.
    Den kallas för gubbsalva just för att gubbarna/gummorna när dom blir äldre får en klåda som dom inte vet vad det beror på. Senilklåda även kallat.
    Min bm skrev ut den o den funkade helt underbart. Görs bara på beställning. Funkade utmärkt under fötterna oxå där huden är tjockare.

• Shimmra

Hej hej jag har psoriasis och använder väldigt starka kortisonsalvor på mage och rygg och de har min Bm inte sagt en ljud om att de kan vara farligt! Gåt juh bara in i huden inte igenom magen!

• Nifesoj

Fast när jag hade annan klåda i början på graviditeten och skulle smörja med vanlig kortison så står det i bipackssedlen att man ska endast använda det efter läkares ordination när man är gravid...och det måste väl vara av en anledning?
    Då var det fötterna jag skulle smörja, och då sa dom att en så liten del är ok...
    Men nu var det ju hydrokortisonsalva jag frågade om, och den är väl inte lika stark om jag förstår det rätt? Och det står ju i den att det inte finns kända risker i samband med graviditet, men jag ville ändå fråga...

Shimmra skrev 2008-09-22 18:00:53 följande:
    Svar på #16Nä men de kommer inte precis till barnet heller! haha
    ♥BF 080910♥
Svar på tråden Får man smörja med hydrokortioson på magen?