• Bollen82

Får man ont i bröstvårtorna av torsk?

Jag tror min dotter har haft torsk nyligen.. På bvc sa dom att det var borta nu, om det ens var torsk.
    Jag har fått sprickor i bröstvårtorna och har så ont så jag knappt kan amma. Kan det bero på torsk?
    Om inte, vad kan det vara?
    huden flagnar oxå på bröstvårtorna.

• Svar på tråden Får man ont i bröstvårtorna av torsk?
  • Pysen

Du kan ha fått svamp... Gå till BVC eller VC, det finns hjälp!

Smörj dom med bröstmjölk samt lufta ofta!

• Tiasmamma

Ja det ilar liksom i brösten och man kan få ont när det blir kallt på dem.

• Bollen82
    Tiasmamma skrev 2008-09-22 10:33:36 följande:
    Ja det ilar liksom i brösten och man kan få ont när det blir kallt på dem.
    [/citat]

Det gör ont hela tiden. Jag kan inte ha Bh på mig.. Sprickorna e ju som sår, så dom svider.. Och när jag duschade så gjorde det skitont när det kom vatten på brösten..
    Pysen skrev 2008-09-22 10:33:26 följande:
    [citat]
    Du kan ha fått svamp... Gå till BVC eller VC, det finns hjälp!Smörj dom med bröstmjölk samt lufta ofta!
    Kan man gå till bvc? Inte mvc då?
  • Bollen82

Konstigt mitt inlägg blev..

• Alkemisten

Jag fick torsk när min dotter hade det. Bröstvårtan blev röd och det gjorde så ont att jag inte kunde amma på det bröstet. Gick dock bra att pumpa då pumpen inte tog så mycket på själva bröstvårtan utan ovanför. Fick en salva utskriven att smörja med.

• Alkemisten

Glömde säga att jag fick salvan utskriven från bvc. ringde och pratade med dem innan.

• Skogsbloss

Det låter som svamp (torsk). Är bröstvårtorna röda också? De blir de ofta vid svamp. Fick du någon behandling, av både dig och dottern? Annars kan ni smitta varandra. Gör det ont hela tiden när du ammar eller bara i början? Ont hela tiden tyder på svamp (eller bakterier). Gör det mest ont i bröstvårtorna eller har du smärta djupt inne i bröstet? Gör det ont djupt inne i bröstet kan en infektion ha gått på djupet och då hjälper inte behandling av själva bröstvårtorna.

Huskur mot svamp är en tesked bikarbonat i en deciliter vatten, badda på bröstvårtan och i din dotters mun (med finger eller tops eller liten handduksflik). Tvätta _allt_ som kommer i kontakt med brösten (inlägg, BHar, handdukar osv) i 60 grader. Släng eventuell utpumpad sparad mjölk.

BVC har starkare svampmedicin. Eller sök hjälp på en amningsmottagning, om du har en i närheten.

Lycka till!

• FrokenJo

Min son hade svamp för några veckor sedan och det gick över till mina bröstvårtor.. Det sved som sjutton och de var röda och svullna. Jag fick tipset från sjkhuset att badda med Vichyvatten. Dels drog jag runt en blöt tunn kompress (medicomp) i hans mun och "skrapade" bort det vita och dels baddade jag mina bröst före och efter amning... Funkade bra tycker jag!
    Men det ska vara riktigt vichyvatten - gula etiketten från pripps! =)

• Suzos

Min son hade torsk under flera veckor. Vi penslade med vichyvatten (som innehåller natriumbikarbonat) flera gånger varje dag, i samband med amning och t.ex vid skötbordet. Använd tops. Jag penslade även på mina bröstvårtor. Jag fick antagligen även i bröstvårtorna och hade ganska ont i någon vecka drygt. Röda och lite spruckna. På BVC fick jag fucidinsalva som är bakteriedödande, eftersom det var svårt att veta om det verkligen var svamp i brösten eller en bakterieinfektion. Jag blev i alla fall bra.

• pulmones

Jo, tyvärr kan det göra ont.

• Becka

Jaaaa
    ush vad ont det kan göra!!!

fick ngt lila att smörja, sedan efterbehandla med vishy vatten länge (funkade bra).

• Bollen82

Tack för alla svar!

Jag bestämde mig för att sluta amma helt nu pga detta. Har succesivt dragit ner på ammningen i en vecka för att kunna sluta snart, så vad e väl bättre än att passa på nu..

Jag tror inte min dotter har torsk i munnen längre så det e inget att fundera på.. Däremot så undrar jag följande:
    Jag har tagit bepanthen på tuttarna, behöver jag ta vischy eller kan det gå bort av sig själv?

Just nu är mina bröstvårtor inte lika ömma, fast det gör fortfarande ont. Dom e röda och spruckna och huden flagnar fortfarande lite..

Svar på tråden Får man ont i bröstvårtorna av torsk?