• pillisen

Ont i fingrarna och bortdomnade händer under natten??

Jag är tre veckor från BF och har den senaste veckan haft så himla ont i fingrarna hela dagarna, värker liksom. Men på nätterna blir det ännu värre då tom domnar händerna och ibland hela underarmarna bort. Vilket gör att man inte sover så bra för det gör ont.

Någon mer som har råkat ut för detta?
    Jag ska till barnmorksan idag så jag tänkte ta upp det med henne men ville kolla om ngn mer haft dessa "besvär"

• Svar på tråden Ont i fingrarna och bortdomnade händer under natten??
  • Primör

Hej...jag har det oxå och har haft sedan v.30. Det har med att  man samlar vatten i kroppen och svullnar och verkar vara rätt vanligt. Men man ska alltid rådgöra med bm för i några enstaka fall kan det leda till besvär som kvartstår efter förlossningen och då kan man isf behöva göra något åt det.

Men som sagt....det är mkt vanligt och går över strax efter att bebisen är ute :=)

Ha det gott

• Längtar78

Karpaltunnelsyndrom! Jag hade det också min första graviditet. Det är när nerverna som går ut till handen kommer i kläm i handleden (de går genom karplatunneln) pga vätskeansamling. Jag fick specialgjutna handledsskydd för att hålla handleden rak när jag sov (man ligger tydligen gärna med handlederna böjda inåt vilket gör att nerverna kommer i kläm) och det hjälpte otroligt. Jag kunde inte äta på mornarna pga att händerna var bortdomnade men det släppte mycket med hjälp av skydden.

Nu har du ju inte så långt kvar, men kanske har du handledsskydd för rollerblades eller liknande hemme som håller handleden rak? Prova dem!

Lycka till!

• Lilith74

Karpaltunnelsyndromet heter det...

• xenaa

Karpaltunnelsynfrom so nån har skrivit redan

Jag fick de när jag väntade sonen, gick över efter förlossongen men kom tillbax när sonen var ca 3 mån . Fick operera mig tillslut. inte alls kul de där när man inte ens kan bre en macka.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • MK84

Det låter som karpaltunnelsyndrom. Jag hade det under större delen av min graviditet. Tror det är vätskan i kroppen som stryper åt nånstans i handleden.

För att avlasta kan man använda stödskenor som finns på apoteket eller går att beställa via en arbetsterapeut. Men själv ides jag inte använda nå sånna utan lärde mig leva med bortdomningarna och försökte hålla händerna(handlederna) så raka som möjligt då jag sov.

Det försvinner oftast efter förlossningen.Jag har då aldrig haft så igen efter förlossningen.

• xenaa

Karpaltunnelsyndrom..

Inte vaknat riktigt än hehe

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • pillisen

OK, ska rådfråga och får väl inhandla handledsskydd om det hjälper. Så man kan sova på nätterna. ;o) Man behöver ju samla all energi man kan nu inför förlossningen.

• Tullis

Mina händer somnar jätte ofta. Kan det vara samma eller det är kanske bara så?

• MammAnn08

Hej, har precis samma, är det nån som vet hur man avhjälper värken i fingrarna?

Aj aj aj...

• dj zap

Tittar oxå in i dena tråden här...
    Ni som har eller haft Karpaltunnelsyndrom fick ni lila färg vid nagelbanden oxå?

Jag har en tid på vårdcentralen i morgon.
    Vaknade en gång av att jag hade så jäkla ont i handleden å kunde knapt somna om sedan.
    Sen har jag domningar i den andra handen så jag trycker med en nageln på fingrana för att känna så jag har känseln kvar.

* Lone 2005 * Ida 2007 * BF 18 December *
  • HelenaCecilia

Jag hade också detta, men bara i början av graviditeten, typ vecka 9-14

• Piastowska

Hej!

Har oxå ont i händerna och tjocka fingrar, men klarat mig från värk och bortdomningar.
    Eftersom jag väntar tvillingar går jag till läkaren ofta och han säger att så länge de inte domnar bort är det ingen fara.
    Men...om de gör det så ska man via sin BM prova ut dessa skenor och sova med.
    (Man kan annars testa med att sova med en matsked fastbunden i handen där skopan är lagd precis mitt i och pinnen nedåt längst med handleden. Då får man den vinkeln som handen ska ha för att inte nerverna ska komma ikläm).
    Kan leda till komplikationer annars och då får man operera. Han e ganska laid back min läkare, men menade på att man ska inte förbise detta.
    Min frisör fick sina problem EFTER förlossningen och de gick inte över så hon fick operera.
    Med andra ord - ta inte för lätt på detta tror jag!

• smc

Har likadant sedan två veckor tillbaka och håller med föregående talare. Gå med problemet via din BM så skickar hon dig vidare. Jag blev skickad till hjälpmedelscentralen där de provade ut skenor till mig, och den kostnaden stod Mödravården för.
    De hjälpte faktist redan första natten!
    Obs, att sitta vid datorn med en vanlig sk mus, är döden för händer med detta problemet!!
    Ha antingen musen framför dig, alltså inte vid sidan av kroppen. Ta många handpauser eller allra helst, köp en mus som "står upp på sidan" eller en sk rollerball-mus.
    Det finns även övningar med armar och händer man kan få information om från läkare eller hjälpmedelscentralen för karpaltunnelsyndromet.

I v 38... Tiden gick så fort, inser jag nu!
  • emmgus

Karpaltunnelsyndrom.
    Fick också detta nu när jag är gravid o blev opererad i torsdags :(

• mamman i skogen

Fick problem vid andra grav och det har inte släppt riktigt efter väntar på en nervhastighetsmätning för att bekräfta karpaltunnel och sen blir det operation. Ingreppet är inte stort men det är en sjukskrivning på ungefär 4-6 veckor då man inte får bära tungt (mer än en liter mjölk). Har många kompisar som fått operera och de flesta har blivit problemfria efter.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ACAP

Det är som alla säger här. Och det rådet jag fick är att försvinner det inte efter 3 månader efter förlossning ska man gå vidare med det. Det kan ge permanenta skador på nerverna om man inte behandlar det då.  Själv har jag skenor på natten utformade gratis av en arbetsterapeft på vårdcentralen.

Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
Svar på tråden Ont i fingrarna och bortdomnade händer under natten??