• sverker69

Pilates bra träning efter förlossning?

Jag fick mitt andra barn för drygt tre veckor sen och undrar om det är någon som vet om pilates är bra träning efter förlossning, och i så fall när ma kan börja? Har aldrig provat det tidigare men tycker det verkar kul.

• Svar på tråden Pilates bra träning efter förlossning?
  • frk Carlsson

Jag tror att det är skitbra eftersom det främjar stabiliteten i kroppen och man har ju ganska så dåliga mag- och ryggmuskler efter graviditet. Har man bra stabilitet så får man ju även snyggare hållning vilket iaf hjälpt mig att lura mig själv avseende hur jag tycker att jag ser ut. Jag har gått på core också, det är ju bara träning för rygg och mage och jag började 2 mån efter förlossning.

En bra grundregel är väl att sluta om man får ont tänker jag. Hopp och studs och sånt ska man ju vänta länge med, men sån här träning borde man ju kunna börja prova på om man tycker det känns OK för en.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • lövet

Japp - tycker att det är bra träning. Man kan börja så snart man varit på efterkontroll. Det är ju lugn träning med fokus på mage och rygg = precis vad man behöver som nybliven mamma. Går själv på mamma/babypilates och det gör nytta - i alla fall dom gånger man får träna och knodden sover. Tycker att det är synd att det inte finns mamma/babygympa där man använder bebisen mer för min dotter ligger sällan snällt och tyst på en filt i en hel timme.

Svar på tråden Pilates bra träning efter förlossning?