• ronjarövare

Hur länge äter bebisar på natten?

Vet att det säkert är individuellt men vill gärna höra lite kring hur andra haft det? Jag har en liten Hugo på snart 3,5 månader och han visar inga tecken på att vilja sluta äta på natten.... Han äter en ggr. Han har även börjat vakna en del på natten och gråter och vill ha nappen och bli vaggad, sparkar och har sig, känner ni igen detta???

Tack på förhand/Karin

• Svar på tråden Hur länge äter bebisar på natten?
  • Cecese

Det är så olika från barn till barn men det är absolut inte ovanligt eller konstigt att ett barn på bara 3,5 månad behöver äta på nätterna. Först runt halvåret ska dom rent teoretiskt kunna klara sig utan mat då men långt ifrån alla slutar då. Sonen åt alla nätter fram till 11 månader och sen kanske varannan-vartredje natt fram till 13 månader. När han var 3 månader åt han varannan timme på natten.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Söta Nasse

min son är 3 månader på fredag och äter oftast 2ggr per natt och direkt när vi går upp.
    men ibland blir det så ofta som 5ggr. vill han äta så får han det.

♥ Lucas och Oskar är mina små ögonstenar ♥
  • April Mamma

Jag nattammade i ca 10 mån. Allt från 2-8 ggr per natt.

Vi gav aldrig napp, så jag antar att jag blev hans napp några av gångerna =)
    Amma är ju mer än bara mat, mys o närhet.

• LabLover

Vår stora tjej åt på natten tills hon var 6,5 månad då jag helt enkelt slutade att amma henne på natten för det var ett evigt snuttande.

Lilla tjejen är nu 6 månader och äter ganska sällan på natten. I snitt vaknar hon kanske varannan, var tredje natt och äter och ofta inte förrän framåt 4-tiden.

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • antons bejb

ronja precis sådär gör min dotter med!! hon sov jättebra på nätterna ett tag, 21-05.30 cirka men har börjat krångla det senaste o vaknat redan vid 00.30. fattar inget. funderar på om hon inte blir ordetligt mätt på kvällarna men jag vet inte.
    hon är lite drygt tre månader.

• Nienna

Min son åt en gång per natt tills han var fem månader. Sedan var han inte sugen längre utan sov hela natten.

• ronjarövare

antons bejb skrev 2008-09-22 13:10:45 följande:

ronja precis sådär gör min dotter med!! hon sov jättebra på nätterna ett tag, 21-05.30 cirka men har börjat krångla det senaste o vaknat redan vid 00.30. fattar inget. funderar på om hon inte blir ordetligt mätt på kvällarna men jag vet inte.hon är lite drygt tre månader.
    Vi verkar ha det exakt likadant, Hugo sov också så bra för en tid sen men sedan började han vakna redan vid 00 tiden ibland, så segt....Han e född den 12/6. Men jag har testat att mata precis innan han somnar, ibland så sent som 21 tiden och han vaknar tidigare än innan ändå, tror dom utvecklas mycket nu, därav allt fäktande med armar och ben och att dom vaknar mer....
  • LabLover

Just vid tre månader brukar det bli en "amningspuckel" och de ammar ofta för att öka produktionen. Det blir bättre för de flesta.

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • antons bejb
    ronjarövare skrev 2008-09-22 13:14:48 följande:
    antons bejb skrev 2008-09-22 13:10:45 följande:
    Vi verkar ha det exakt likadant, Hugo sov också så bra för en tid sen men sedan började han vakna redan vid 00 tiden ibland, så segt....Han e född den 12/6. Men jag har testat att mata precis innan han somnar, ibland så sent som 21 tiden och han vaknar tidigare än innan ändå, tror dom utvecklas mycket nu, därav allt fäktande med armar och ben och att dom vaknar mer....
    sigrid är född en 17/6! brukar amma sista gången runt 20.30 cirka. kan nog vara så att de utvecklas ja. hon ligger inte still när hon är vaken direkt. hoppas verkligen att det bara är en fas, skulle vara skönt att få sova ordentligt igen.
  • antons bejb
    LabLover skrev 2008-09-22 13:17:47 följande:
    Just vid tre månader brukar det bli en "amningspuckel" och de ammar ofta för att öka produktionen. Det blir bättre för de flesta.
    åhå!! det låter lovande.
  • ronjarövare

Tack för svaren alla... Hoppas han snart vill sova hela natten.... Hur sover era på dagen??? Hugo sover väldigt lite, han brukar vara vaken ca 2 timmar sen sover han ca 15-45 min, oftast inte mer än 30 min.... E inte det lite lite för en 3 månaders (lite drygt)???? Kramar Karin

• av73

Min son är 5 månader och han äter fortfarande minst sju gånger per natt, mellan kl 03 och kl 07 är det ca en gång per timme. Jag är så trött, men vad ska man göra. Vi har ioch för sig precis flyttat och han har bytt från vagga till spjälsäng så jag tror att en del handlar om trygghetssnuttande istället för egentlig hunger. Men det är svårt att skilja på och att ge honom mer mat på kvällen (ersättning eller gröt) funkar iaf inte. Hoppades länge att detta extra snuttande var en fas, (vilket bvc-sköterskan sa på 4-månaderskollen), men nu har den hållit på i 7 veckor.

• antons bejb
    ronjarövare skrev 2008-09-22 13:26:26 följande:
    Tack för svaren alla... Hoppas han snart vill sova hela natten.... Hur sover era på dagen??? Hugo sover väldigt lite, han brukar vara vaken ca 2 timmar sen sover han ca 15-45 min, oftast inte mer än 30 min.... E inte det lite lite för en 3 månaders (lite drygt)???? Kramar Karin
    men hallå!! sigrid är precis likadan! den enda gången hon sover längre är när hon sover i bärsjal. då kan hon sova ett par timmar. i vagn eller säng blir det precis som med din hugo! hon vaknar efter en kort stund och är då jättesur för hon har ju inte sovit klart, men somnar om gör hon inte. då är det bara att häva upp henne i bärsjalen så brukar hon somna om. är våra barn nån sorts sömntvillingar kanske?
  • Angelicaa

våra 2 små slutade när dom va 2 månader...underbart å slippa gå upp vid 3 tiden:P
    så första barnet åt sista måltiden vid 22 å höll sig till 6-7. å vårt andra äter sista målet runt 18-19 tiden å håller sig till halv 6 -6 på morgonen=)

• ronjarövare

antons bejb skrev 2008-09-22 13:32:05 följande:

men hallå!! sigrid är precis likadan! den enda gången hon sover längre är när hon sover i bärsjal. då kan hon sova ett par timmar. i vagn eller säng blir det precis som med din hugo! hon vaknar efter en kort stund och är då jättesur för hon har ju inte sovit klart, men somnar om gör hon inte. då är det bara att häva upp henne i bärsjalen så brukar hon somna om. är våra barn nån sorts sömntvillingar kanske?
    Dom låter verkligen hur lika som helst.....men jag har ingen bärsjal, men har en sele men den har inte varit någon favorit, så det har fått bli att stå och gunga med insatsen från vagnen......Pust..... men igår för första ggr fick jag Hugo att somna i sin säng, hurra.....med vyssan lull tassar och lite klapp på rumpan så gick det till slut....Hoppas sigrid (fint namn förresten) snart kan få sova gott....:)/Karin
  • antons bejb
    ronjarövare skrev 2008-09-22 14:03:48 följande:
    antons bejb skrev 2008-09-22 13:32:05 följande:
    Dom låter verkligen hur lika som helst.....men jag har ingen bärsjal, men har en sele men den har inte varit någon favorit, så det har fått bli att stå och gunga med insatsen från vagnen......Pust..... men igår för första ggr fick jag Hugo att somna i sin säng, hurra.....med vyssan lull tassar och lite klapp på rumpan så gick det till slut....Hoppas sigrid (fint namn förresten) snart kan få sova gott....:)/Karin
    åh men hoppas han vänjer sig vid att sova i sängen då! sigrid har nu sovit i sin sjal sen 11.50!! kors i taket. sovit över matning o allt haha. hon är nog hungrig när hon vaknar. åt vid 10 senast. ja vi får väl hoppas att det blir bättre snart! hälsa hugo
Svar på tråden Hur länge äter bebisar på natten?