Någon med erfarenhet från Dubai?
Är det någon som varit i Dubai med små barn? Vi ska resa med våra 1-åringar i november och tänkte att Dubai kanske är ett alternativ... Någon som kan ge tips på om det är barnvänligt, bra hotell och annat?
Är det någon som varit i Dubai med små barn? Vi ska resa med våra 1-åringar i november och tänkte att Dubai kanske är ett alternativ... Någon som kan ge tips på om det är barnvänligt, bra hotell och annat?
vi var i Dubai i januari, då var barnen 2,5 år och 6 månader och det var mycket spännande! Vi bodde på Sheraton i Juminera Beach (eller ngt likande kommer inte riktigt ihåg vad det hete...) men det låg precis utanför Dubai.
Sen var vi bla på det stora shoppingcentrat med skidbacken - mycket trevligt och många affärer, det fanns skötbord på toaletterna och många olika restauranger.
Vi var även på Bur al Arab (det stora hotellet) och åt middag en kväll, vi fick inte äta på alla restauranger för barn under 10 år fick inte åka hiss över en viss våning....... men vi åt på en asiatisk buffé - har aldrig ätit så god och fin mat, eftersom jag hade vår lilla tjej i knät sprang kyparna och fyllde på min tallrik från buffén!
ja, det är vad jag kommer på just nu!
Fantastiskt land, alla är trevliga och det finns i princip ingen kriminalitet. Har varit där med min son och han älskade "världens största sandlåda" och det varma vattnet. Tänk på att kolla så det inte är för varmt då ni reser. Det finns hur mycket som helst att göra och se om man inte bara vill sola och bada.
Dixie: nog åkte vi upp till översta våningen på burj al arab å kollade med vår tjej 8 år (som dessutom är liten mer som en 6-7 åring) hon fick tom en present där. Däremot får man nog inte äta på den (å någon annan )restaurang med barn).
det finns även ett rätt stort vattenland i dubai inte så långt från madinat om jag inte missminner mig. jeepturer i öknen kan nog ett barn gilla oxå. stränderna är underbara och tycker man att det är för dyrt med ett strandhotell kan man ta en taxi till jumeirah beachpark. en strand där man får betala sig in men där fins toa, hamburgerbar, dush osv. rent å snyggt.
annars är ju dubai väldigt mycket shopping. och det kanske inte är så roligt för små barn. åk inte på sommaren. november är rätt bra. ladda med mycket vatten i utflyktsväskan för det är varmt!
kolla hur ni ska transportera er för trafiken är inte skoj. det händer mycket rafikolyckor och jag tror inte det är så vanligt med bilbarnstolar. just den biten är nog den största faran och det ska du nog ta på allvar. jag har en syster som bott i dubai i några år och råkat ut för olyckor i trafiken. folk kör som galningar. mina föräldrar har oxå blivit påkörda i taxi när de hälsat på.
oj såg just att dina barn var rätt små. nja, en vagn och vatten på flaska så borde de väl klara sig?
hotten; vi fick som svar att man inte fick åka hiss med barnen, men äta på en av restaurangerna fick vi - dock inte de på övre våningarna!
Dixie: he he vi frågade aldrig sånt, å som sagt hon fick present (nån typ cd skiva med choklad) när vi vart högst upp. Fantastisk utsikt från hissen å se "världen", får absolut inte missa!
Vi åt bara lunch där ( ca 3000,- för 2vuxna + 1barn).
å för den som undrar så måste man ha bokat bord för att ens komma in på ön där hotellet ligger.
elink: jo jag tror det är de som serveras i foajen på andra plan?
Har lite frågor om Dubai, hoppas det är ok för TS?
Badar man i havet eller i poolen? Vilken del av Dubai är bäst/sämst? Eller om ni har allmän info om de olika platserna? Är det dyrt att äta överallt? 3000 spänn för en lunch känns galet dyrt i min reskassa...
det är riktigt billigt eller riktigt dyrt i Dubai..
du kan äta på vanliga hotell restauranger för 50,- om man inte vill äta lunch på världens enda 7 stjärniga hotell med deras priser
vilken del är bäst? tja det är väll att bo vid stranden, men annars spelar det inte så stor roll för det är långt (dvs inte gångavstånd) till alla platser oavsett var du bor.
i mitt tycke åker man till dubai för att se å uppleva nått helt annorlunda och för att shoppa massor. Barnen trivs oxå utmärkt i stora tivolin inne i shoppingcentrena osv..
hotten: Tack för svaret! Hm... fast liksom TS är vår dotter kring året och det låter inte som att Dubai är ett jättelämpligt resmål då... Letar nog vidare. Tack ändå!
en ettåring har nog lika mycket underhållning om ni reser till dubai eller nånstans i närheten av hemmet eller nån annanstans..
Men i Dubai har du väldigt fina skötrum överallt, väldigt varmt uppvärmt vatten i poolerna, lagomtemperatur å soligt på vintern osv.. tillskillnad mot många andra resemål...
vi valde Dubai förra vinter bla för att komma till värmen under vintern - men inte behöva åka så långt (som tex Thailand) och inte ha så stor tidsskillnad - vilket är en fördel om man åker med barn tycker jag!