• BabyEm

Vilken a-kassa?

Vilken a-kassa ska jag gå med i?
    Jag jobbar som kundmottagare/servicerådgivare på en bilverkstad.
    Finns det nån sida där man kan se alla a-kassor o vika jobb dom ingår i?

• Svar på tråden Vilken a-kassa?
  • krakel

Finns det ingen som jobbar där som är fackligt förtroendevald???

• BabyEm

det vet jag inte. detta är ett litet företag med två ägare och fyra anställda.
    men jag har för mig att jag sett n¨n sida nån gång med alla a-kassor så man kan se vilken man tillhör

• BabyEm

hittade sidan. och det verkade som om jag skulle va med i if metall.ringde till dom och dom sa att det företag jag jobbar på har avtal hos dom men dom visste inte om det gällde mig med eftersom jag inte är bil-mek. men dom skulle kolla upp det o ringa till mig sen

• BabyEm

det var inte samma som dom jag skulle va med i.

• Signatur

Kan det inte vara handels? Du har ju ett serviceyrke.

• Signatur

Sorry, nu läste jag fackförbund. Men de kanske kan lotsa dig rätt?

• Stormorsan

Du skall gå med i Unionen som är en sammanslagning mellan fd SIF och HTF. På en bilverkstad organiseras "arbetarna" dvs mekaniker m.fl av IF Metall medan tjänstemännen organierars numera av Unionen (tidigare SIF).

• BabyEm
    Stormorsan skrev 2008-09-24 14:10:08 följande:
    Du skall gå med i Unionen som är en sammanslagning mellan fd SIF och HTF. På en bilverkstad organiseras "arbetarna" dvs mekaniker m.fl av IF Metall medan tjänstemännen organierars numera av Unionen (tidigare SIF).
    japp det var unionen. Ringde till if metall o dom visste inte först. men sen ringde dom upp o sa att det var unionen jag skulle va med i så nu är jag det
  • Snigelfart här

Alt. var med i Alfakassan, samma villkor. Då behöver du aldrig byta även om du byter bransch. De är välkomnar alla branscher.

• BabyEm

Snigelfart här skrev 2008-09-28 19:36:30 följande:

Alt. var med i Alfakassan, samma villkor. Då behöver du aldrig byta även om du byter bransch. De är välkomnar alla branscher.
    jo det vet jag om men på nåt sätt känns det inte lika bra. jag vet att det är det men det känns bara fel hihi vet inte hur jag ska förklara men har bara nåt emot det
Svar på tråden Vilken a-kassa?