• nooova

Hur får ni er sockerkaka "saftig"??!

Vad har ni för superrecept där ute i detta avlånga land?
    Har aldrig lyckats fått min sockerkaka eller mina muffins sådär saftiga och goda :(
    Dom blir så torra redan dagen efter..

Vad gör jag för fel?
    Har ni några bra recept att dela med er av så skulle jag bli glad!

• Svar på tråden Hur får ni er sockerkaka "saftig"??!
  • studentbruttan29

1 msk apelsinjuice i, 2-5 msk naturell filmjölk, ½ msk pressad citron. Sen får du inte snåla på fettet. (i en vanlig sockerkakssmet)
    Har du kakao i smeten tar du samma som ovan men 1 msk kallt starkt kaffe också.

:o)))

• nooova

ska man ha juicen, filmjölken och pressad citron i samma smet, eller menar du att man kan välja?

• studentbruttan29

Jag brukar byta ut lite av mjölken mot filmjölken. Sedan kan du ha i både apelsinjuice o citronjuice i, eller så tar du bara det ena av dem. Men då brukar jag ta 2 msk apelsinjuice, eller så tar jag CA 1-2 msk pressad citron.
    Men med citronen får du smaka lite på smeten, börja med 1 msk. Smakar det ingen citron så ta 1 msk till.

Sedan brukar jag ta bara prick halva sockermängden,brukar bli mkt godare men då får du kompensera med liiite extra mjöl.

Naturell mineralvatten i smeten gör också kakan god. Byt ut halva mjölk-mängden mot bubbelvatten.

:o))

nooova skrev 2008-09-22 15:22:40 följande:
    ska man ha juicen, filmjölken och pressad citron i samma smet, eller menar du att man kan välja?
  • studentbruttan29

nu har jag bakar en sockerkaka.. :o))))

Blev ju sugen som attan.

• EowynAurora

ha i en mosad banan den blir otroligt saftigt o puffig då. min sambo älskar när jag sockerkaka/muffins med det i.

• nooova

oj vilka bra tips! idag ska det bakas! ska ta en sväng förbi affären nu för att inhandla det nödvändiga! :D

• josefin22

jag har innan hört att man kan ha filmjölk i...men provade en gång å då blev hela kakan platt

någon som vet hur mycket fil man ska ha i? eller ska man blanda den med något?

hjälp!

• studentbruttan29

i mitt recept ska jag ha i 1 ½ dl mjölk, o då byter jag ut ½ dl mjölk mot fil. Men eftersom jag också har i bubbelvatten så brukar det bli ½ dl mjölk, ½ dl bubbel och ca ½ dl filmjölk.

Oftast när en kaka blir platt (iaf här hos mig ;oD ) så har man tagit i ingredienserna i fel ordning. Jag tar ägg o socker först, sedan margarin, mjölk, fil o juice/citron, o sist mjölblandningen.

josefin22 skrev 2008-09-23 09:35:49 följande:
    jag har innan hört att man kan ha filmjölk i...men provade en gång å då blev hela kakan platt någon som vet hur mycket fil man ska ha i? eller ska man blanda den med något?hjälp!
Svar på tråden Hur får ni er sockerkaka "saftig"??!