• KimKatt

Extra känslighet; hormonella förändringar i kroppen?

Sedan vi fick reda på att vi snart ska börja få börja samla papper så har jag blivit extra känslig. Jag gråter mycket lätt. Vanligen är jag en ganska känslosam person men nu behövs det inte mycket och jag börjar snabbt stortjuta. Allra helst om det har med barn att göra. Vi var på bröllop i helgen och då ska vi inte prata om hur mycket jag grät Narturligtvis var det ju glädjetårar Är det någon som känner igen det här? Upplevt samma sak? Har det med hormonella förändringar i kroppen att göra tror ni? Kan man uppleva samma hormonella förändringar i kroppen när man blir "adoptionsgravid" som vid en vanlig graviditet?

• Svar på tråden Extra känslighet; hormonella förändringar i kroppen?
  • Marie IE B

Mina tårar började rinna senast i morse när jag ögnade igenom Expressen på nätet och läste om den fruktansvärda mjölkpulverkatastrofen i Kina. Möjligheten är ganska stor att vårt barn är fött och finns på något barnhem eller hos någon fostermamma. Risken är också ganska stor att barnet där får mjölkpulver !
    Överlag tror jag att jag också blivit känsligare och mer gråtmild än vad jag var tidigare. OK att man gråter på bröllop men här har ni tjejen som gråter floder när hon går på dop !
    För att inte tala om när hon tittade på "När storken sviker" på tv !

• KimKatt

Det är verkligen ofattbart hemskt detta som hänt med det farliga mjölkpulvret. Man förstår inte att något sådant ska behöva hända och dessutom drabba små barn.

• mammatillvictor

Jag var helt tokig när jag väntade på bb. Jag grät ofta och var känsligare än annars, kunde börja gråta utan någon egentlig anledning. När jag blev gravid var fick jag tillbaka de där känslorna och grät massor utan någon egentlig orsak.

• KimKatt
    mammatillvictor skrev 2008-09-22 15:36:10 följande:
    Jag var helt tokig när jag väntade på bb. Jag grät ofta och var känsligare än annars, kunde börja gråta utan någon egentlig anledning. När jag blev gravid var fick jag tillbaka de där känslorna och grät massor utan någon egentlig orsak.
    Skönt att höra Jag har nämligen känt mig lite knäpp som börjar stortjuta så lätt. Eftersom jag aldrig varit gravid på något sätt förut så är det inte så lätt att skilja på om jag "bara" blir känslosam för att jag är lyckligt eller om det är hormonellt.
  • mammatillvictor
    KimKatt skrev 2008-09-22 15:40:01 följande:
    Skönt att höra Jag har nämligen känt mig lite knäpp som börjar stortjuta så lätt. Eftersom jag aldrig varit gravid på något sätt förut så är det inte så lätt att skilja på om jag "bara" blir känslosam för att jag är lyckligt eller om det är hormonellt.
    Nä, jag hade heller inget att jämföra med när vi väntade på Victor NÄ, men jag tror det är hormonellt, verkligen. Det triggar igång kroppen liksom, behöver inte bara vara en fysisk graviditet som sätter fart på hormonerna!
  • Camarogirl

En manlig vän till mig lipade igår när IFK vann Svenska cupen i fotboll..! Ändå gjorde inte "våran" Robin nåt mål...

Personligen har jag inte kommit så långt att jag märkt nåt alls, men idag har jag gått och funderat på jobbet, på vad vårt barn gör just nu... Konstig tanke att vårt barn som vi skall leva med resten av livet från det vi träffas, faktiskt redan finns där ute, men vi vet inget om varandra!

• KimKatt
    Camarogirl skrev 2008-09-22 17:04:58 följande:
    En manlig vän till mig lipade igår när IFK vann Svenska cupen i fotboll..! Ändå gjorde inte "våran" Robin nåt mål... Personligen har jag inte kommit så långt att jag märkt nåt alls, men idag har jag gått och funderat på jobbet, på vad vårt barn gör just nu... Konstig tanke att vårt barn som vi skall leva med resten av livet från det vi träffas, faktiskt redan finns där ute, men vi vet inget om varandra!
    Han kanske känner sig gravid han med Ja den dagen jag skulle gråta åt ngt sådant så skulle jag verkligen ta mig en funderare då jag är totalt ointresserad av allt vad idrott heter.

Den där tanken på att barnet redan finns tycker jag inte om. Tycker den är obehaglig helt ärligt.
  • mammatillvictor
    KimKatt skrev 2008-09-22 17:55:03 följande:
    Han kanske känner sig gravid han med Ja den dagen jag skulle gråta åt ngt sådant så skulle jag verkligen ta mig en funderare då jag är totalt ointresserad av allt vad idrott heter.Den där tanken på att barnet redan finns tycker jag inte om. Tycker den är obehaglig helt ärligt.
    Håller med, jag tänkte så också, eller inte att den tanken var obehaglig direkt men att det var så smärtsamt på något sätt, kändes för absurt att tänka på....
  • KimKatt
    mammatillvictor skrev 2008-09-22 19:02:55 följande:
    Håller med, jag tänkte så också, eller inte att den tanken var obehaglig direkt men att det var så smärtsamt på något sätt, kändes för absurt att tänka på....
    Smärtsam är nog en bra formulering. För mig är det nog så för att jag inte vill tänka tanken på hur barnet har det nu om det redan finns till; tanken på att barnet inte skulle ha det bra.
  • Camarogirl

Ännu har jag inga problem med tanken på att vårt barn finns. Det är mest konstigt... När man sen fått info och bild på barnet, kan det nog bli värre... Visst undrar man hur barnet har det osv, men samtidigt är det så svårt att fatta att h*n VERKLIGEN finns, så det känns overkligt... Lite som en dröm eller nåt... Absurt är nog ett bra ord!

Svar på tråden Extra känslighet; hormonella förändringar i kroppen?