• Anonym

Kan man klara sig på 2700 kr efter alla räkningar är betalda men ingen mat?

Det är så att nästa månad kommer det knipa oredentligt och efter alla räkningar är betalda kommer vi ha kvar ca 2700 kr. Detta ska räka till mat åt oss två barn 4 och 6 år och två vuxna. Kommer det fungera? Är det någon vänlig skjäl som kan hjälpa mig göra en budget för detta och säga hur jag ska göra för att hushålla med pengarna. Ett måste är att barnen måste ha färsk frukt varje dag till skolan och dagis för det måste alla alltid ha. Tack för all hjälp och åsikter.

• Svar på tråden Kan man klara sig på 2700 kr efter alla räkningar är betalda men ingen mat?
  • Alle

Det går.

Storhandla basvaror, köp den billigaste varianten.
    Köp av säsongens frukt och grönsaker. Nu är tex rotfrukterna väldigt billiga och det är ju väldigt bra basmat.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • syrra

Har ni möjlighet att plocka äpplen hos någon?
    Om ni tänker på vad ni äter så är det inga problem. Vi har många gånger fått klara oss på 100kr/dag för 4 personer.
    Soppa och pannkaka till middag, blodpudding, falukorvsgryta. Åk till Willys eller Lidl och storhandla det sparar man mycket på. Små handlandet är dyrt.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mamsis

Ja det går, kolla upp vad ni har i frysen och ät det först och främst, behöver ni blöjor? Köp billiga märken tex på Willys.

Ät billig mat, kolla vad det är säsong på och köp det. Kanske finns det någon gammal dam/herre i en villa med en massa fruktträd som bara blir glad över att ni tar vara på äpplena?

Billiga märken är tex Eldorado (Willys, Hemköp) Euroshopper (Ica) och Coops X-tra.

Storhandla för hela månaden, det blir billigast, bakar man bröd själv sparar man ytterligare några kronor.
    Men gäller det end en månad kanske det inte gör så stor skillnad.

Hojta till om du vill ha tips på billiga maträtter, kikar in här igen sen.

• Anonym

Jag vore jätte glad över recept på massa billiga maträtter. Måste ha med två matlådor varje dag så storkok är ju ett bra allternativ om någon har sådana recept. Verkligen skönt att höra att vi kan klara detta. Tack för allt stöd. Tar gärna imot mer tips och ideer.

• tvillingarna svensson

Storhandla blandfärs, gör köttfärssås på krossade tomater, mjölk & kryddor. Pasta finns billigt på willys. Om jag var i liknande sits hade jag "storhandlat" allt jag behövde (basvaror) som jag räknat ut går åt för att kunna äta (billig mat, falukorv, fiskpinnar osv) & sen dela upp resterande summa på 4 veckor till färskvaror. Länsa kyl & fys där brukar det alltid ligga mat & "skräpa" Kan du få frukt ute? Äpplen, plommon eller päronträd?

Lycka till

• Anonym

Usch är i samma sits själv fast med ännu mindre pengar! Vi har en hel del mat i skafferiet som jag tänker försöka hushålla med. Inte så mycket färska ingredienser i kylen dock så det kommer bli lite trist. Vi har linser och bönor som jag tänker koka o laga mat på. Sen ris, matvete, pasta tomatburkar, makrill och tonfisk på burk osv. I frysen en hel del frysta grönsaker. Jag räknar stenhårt på att det kommer att funka. Svenska fina äpplen är superbillga just nu, så det får det bli, och så morötter och annat billigt. Vi är 3 i familjen. För lite sen hade vi inga pengar alls..eller kanske typ 50 spänn på 2 veckor, men vi klarade oss bra på skafferi-maten faktiskt. Köpte då bara mjölk och fil. Det är inte nåt kul att inte ha pengar, men det funkade.

• Meria

Det går, kan bli enformig mat för en månad kanske, men fullt möjligt. Vi ligger på den summan för mat för 2 vuxna och en 2-åring (då tillkommer blöjor och välling). För mig är det lättare att dela upp det veckovis, handla en gång i veckan. Då blir det dryga 650:-/veckan att handla mat för. Leta upp lite billiga maträtter, barn är ju oftast tacksamma med att tycka billig mat är lika god som de dyra kötträtterna. Men lite tips:

- Ärtsoppa med pannkakor
    - Pasta med köttfärsås/falukorv/köttbullar/carbonarasås
    - Pyttipanna på rester av potatis, köttbullar, falukorv. Bara att frysa in om det blir över och när man har tillräckligt steker man ihop det med lite ägg.
    - Lasagnette

• Anonym

beror ju på vart du bor å sådär, men räkna ut på ett sissodär hur mycket som går åt på en v tex hur mycket mjölk osv. Man har ju mjölk i såser bla så ta med sådant! Det gäller att köpa billit och bra, Öb, såser, jos, tvättmedel shampoo osv. Torrmjölk till nödfall mör ett billigt alt likså margarinKolla i rek blad om billigt bra kött. köp storpack. Lasange, köttfärsrätter korvstroganoff, risgrynsgröt. morötter är bra snack! ja det var ju bara lite grann men hoppas du fått ngt tipps! Här är vi fem å klarar oss på ca 2000 mån.... Lycka till

• Anonym

Röd linsgryta på röda linser, vitlök, lök, tomatburk, potatis eller vad man har hemma. supergott och superbilligt.

ugnsgrönsaker - lök, poatis, morötter, palsternacka, aubergine, svamp.

pasta och tomatsås, ev med bönor i.

potatismos, köttbullar, vitkålssallad

ärtsoppa

• tvillingarna svensson

Billig korvstroganoff,

Lantkorv från willys 15 kr styck

Lök, krossade tomater eller kethup (eldorados el liknande)
    Redning på mjölk & mjöl
    Lite grädde om det finns (har råd)

Man kan även dryga ut med majs, svamp, (kantareller som man plockat) morötter mm

Ris eller pasta till

• Anonym

lasange
    ärtsoppa
    koldolmar
    risgrynsgröt
    fattiga riddare
    kokt fisk block m äggsås å ris
    pasta med skinksås
    korvgryta med höstgrönsaker
    varma mackor med köttfärsås
    köttfärsås
    cilliconcarne
    stroganoff på korv
    köttsoppa (höstens grönsaker är billiga!) anv högrev
    grönsakssoppa med mjukmacka

havrebullar(frukostbullar):

en jäst
    1 dl olja
    en nypa salt
    en nypa socker
    havre
    vetemjöl
    och 50 cl vatten fingervarmt
    - blanda gäst vatten salt socker och olja, häll i havre så det blir en kletig smet, rör ord så havren geggas ut bra. häll i vetem tills att degen får en fin fast form. jäs i 30 min under duk
    baka ut i en lång korv. dela i bullar , rulla å lägg i en bull form. jäs i 3+ min. grädda 250 i ca 10-15 min.

du kan byta ut havren till enbart vetem ovh lägga i lite köttfärs i varje bulle, eller göra en såkallad pissa bulle med en kavlad deg .
    tomat grund (krosstommat ktechup)
    skinka tex eller vad man nu gillar korv?
    ost
    rulla som kanelbullar då du tar hela den platta pissan och delar till bullar! grädda som ovan Lycka till

• Mamsis

Morotssoppa

Ca 1 kg morötter
    1 buljongtärning
    Lite kryddor
    Vatten

Skala och skiva morätterna. Koka mjuka i vatten med buljongtärning samt ev andra kryddor.
    Mixa, tillsätt mer vatten om det behövs.

Blodpudding är också billig mat, potatisbullar lika så. Carbonara gjord på bacon är billigt.

All sorts gröt; Havregryns, risgryns, mannagryns, rågmjöls... Går fint att äta till middag ibland också.
    Sill och potatis fast det brukar inte vara barnens favvo direkt.

Ska leta rätt på billigaste brödreceptet med, inte det nyttigaste rent fibermässigt, bara vetmjöl i det, men det är gott och det mättar.

• Sess82

Makaronilåda

Ta en form och koka makaroner så det fyller ca 2/3 delar av formen (en ganska stor form asså).
    Stek köttfärssås och krydda med lite salt och grillkrydda eller vad du nu har hemma.
    Vispa ihop lite ägg och mjölk, en dl mjölk/ägg brukar jag ta. Gör på iaf fyra ägg...
    Blanda köttfärs och makaroner i formen. Häll över äggblandningen och in i ugnen ca 40 min. Brukar bli massa mat och räcker länge. Inte så dyrt heller.

Ilias 080413
  • Mamsis

Gör som ovan men byt ut köttfärsen mot en tonfiskburk istället. Har du en gräddskvätt så häll i den eller creme fraishe om du har det.
    Krydda.

• SanMari

Pizzadeg egentligen men funkar lika bra till frallor;

50g jäst
    1 liter vetemjöl
    salt
    ca 4-5 dl vatten

200C i ca 18 minuter

(kan enkelt byta ut en del av mjölet mot havrekli tex som både är billigt och gör att det mättar mer)

• Anonym

tack så hemskt mycket för all råd. tar gärna imot flera. nu har jag lite hopp att vi klarar detta.

• Anonym

Jag gör ALLTID matsedel inför varje vecka. Då vet man precis vad man ska äta, så slipper man den stressen när man kommer hem. Det spar både tid, pengar och energi. Sedan kan man ju alltid kasta om i ordningen om man vill. Ibland blir det rester över och då kan man skjuta på någon maträtt. Att försöka att äta upp det som finns i frysen är också bra. Det brukar finnas mer än man tror. Skriv en lista på ALLT som ni har i frysen och bocka av när ni tar något.

Lycka till! Det är verkligen inte lätt att få pengarna att räcka till.

Kram

Svar på tråden Kan man klara sig på 2700 kr efter alla räkningar är betalda men ingen mat?