Vakumförpackade majskolvar?
Köpte en burk majskolvar häromdagen som jag tänkte värma o äta ( värma i kastrull) alternativt grilla.
Nu ser jag att det står på burken att de är vakumförpackade!
Kan man inte äta dem då när man är gravid???????
Köpte en burk majskolvar häromdagen som jag tänkte värma o äta ( värma i kastrull) alternativt grilla.
Nu ser jag att det står på burken att de är vakumförpackade!
Kan man inte äta dem då när man är gravid???????
allt är OK om det är upphettat till mer än 60-65 grader i centrumtemp
och majskolvar på burk är konserverade - inte bara vaccade
Jo just dessa är nog bara vacumförpackade!!
Det står på burken.
Men om de är ordentligt upphettade borde det inte vara någon fara då?
som jag skrev så är allt OK så länge det är ordentligt upphettat = mer än 60 grader i centrumtemp
och om det var på plåtburk eller glasburk med vätska i så var det en konserv - vaccat är bara att de sugit ut luften ur...
det som man pratar om vaccat (då gäller det ffa köttprodukter) är luftfritt och utan vätska
Ja det var en plåtburk, fast ingen vätska i!
Det pyste till lite när jag öppnade den, så nog var det vakumförpackat!!
Men, när man kokar majskolven blir den väl över 60 grader, så jag åt den...o den var god!!
det var en ny skum förpackning - den har jag aldirg sett?
svensk?
Eldorados!
Vanlig konservburk med 4 majskolvar i.
Gul & grön etikett!
Och så står det på att de är vakumförpackade!
var de goda?
vill hitta goda - icke träiga majskolvar
Jag äter Eldorados majskolvar ofta och jag har inte mått dåligt. Dom är ju så goda med smör och salt / Malin v.30
klart att du inte mått dåligt
1 de är kokta innan
2 de är säkerligen steriliserade - annars kan den inte vara helkonserv (för jg tar för givet att de inte är kylvara)
3 du värmer upp dom - så då är det aldrig ngn risk för listeria
Lata kocken Johanna:
Du som verkar kunna lite om mat, sån rökt kassler som man köper i bit, är det farligt att äta den kall när man är gravid eller ska man hetta upp den först?
Har precis tryckt i mig massa med kasslersallad och blev lite fundersam efteråt...
nej den är precis som vanlig rökt skinka och den är ju inga problem att äta
bara att den är gjord av kotlettraden istället för skinkan
det man ska se upp med (med alla liknande produkter) är om det är kort datum på den och om den förvarats för varmt för då finns en minimal risk att det kan finnas skadliga nivåer av listeria i...
Tack så mycket för svaret! Då kan jag äta lite imorgon oxå!