• mo3

Kam man äta obegränsat med solrosfrön?

Jag vet att det är VÄLDIGT kaloririkt men det jag undrar är om det finns nån gräns man ska hålla sig till rent hälsomässigt, ej viktmässigt. Det är ju nyttiga fetter men är det på något sätt dåligt för kroppen att äta för mkt(& vad är isf för mkt)? Käkar lätt upp en Go greens 200 gram på en dag.

• Svar på tråden Kam man äta obegränsat med solrosfrön?
  • ric69
    mo3 skrev 2008-09-22 17:11:35 följande:
    Jag vet att det är VÄLDIGT kaloririkt men det jag undrar är om det finns nån gräns man ska hålla sig till rent hälsomässigt, ej viktmässigt. Det är ju nyttiga fetter men är det på något sätt dåligt för kroppen att äta för mkt(& vad är isf för mkt)? Käkar lätt upp en Go greens 200 gram på en dag.
    Du bör inte äta så mycket av en och samma produkt
    som 200 gram! Även nyttiga produkter har en gräns!
    I hälsosynpunkt kan du bli sjuk!
    Ett mindre intag är okey!

Rickard
  • brokig

Risken med att äta för ensidigt är förutom att man riskerar att gå miste om vissa näringsämnen att man kan få i sig höga halter av vissa risksubstanser som förknippas med enskilda livsmedel. Solrosfrön innehåller ofta en del kadmium. Äter du mycket solrosfrön kan du få i dig mer än gränsvärdet av denna tungmetall. Bekämpningsmedelsrester kan vara en annan risk med vegetabilier. Solrosfrön och nötter har ibland växt av mögel och mögeltoxiner kan ha bildats i dem. Vissa av dem kan på kort eller lång sikt vara dåliga för hälsan.

Ät lite av mycket istället för mycket av lite.

• mo3

Ok, vet inte om det framstod som om jag äter 200 g varje dag, ungefär 2 ggr i v brukar det bli. Och det är inte det enda jag äter! Jag äter varierat o nyttigt i övrigt, det var därför jag började med solrosfrön som snacks ist för en massa onyttiga grejer.Men spelar det nån roll om man äter mkt 2 ggr i v el en näve om dan som brukar rekomenderas, det blir ju lika mkt i längden?

Svar på tråden Kam man äta obegränsat med solrosfrön?