• pinkelle

10 veckors bebis med stort behov av närhet

Hej,
    Jag tänkte kolla om det finns någon som har liknande erfarenheter gällande lite olika saker. Ja har en 10 veckors bebis som verkar ha stort behov av närhet.

1. Hon vill ligga på bröstet i stort sett hela dagen och använder mig som napp. Blir ju lite jobbigt i längden. Vi har försökt med napp men hon gillar det inte. Någon som har något tips!??

2. Pappa duger enbart kortare stunder. Jag kan inte ens duscha utan att hon skriker tills jag tar henne. Någon som har liknande erfarenheter?

3. Sovrutiner är kaos med denna lilla tjej. Hon somnar välldigt sent... Tre dagar förra veckan sommnade hon inte in förrän 4.30 på morgonen. Vanligast somnar hon in vid 00.30. På dagarna sover hon oftast lite kortare stunder, som en katt ungefär. Så det är inte så att hon sover hela dagarna. Hon lider även av magknip på kvällarna. Så det kan ju vara en del av att hon inte somnar. Man blir lite stressad av att läsa en massa trådar där bebisar somnar kl 19 o sover hela natten! Det vore drömmen! Känns som om man knappt fått krama sambon sedan man blev mamma. Jag har alltid trott att det är lite för tidigt att "lära" bebisar att somna på kvällen. Hon samsover med oss. Det blev så för hon vill vara nära. Skulle vara skönt att få henne att sova i vaggan.. Några erfarenheter eller ideer?

4. Hon hatar även att ligga i vagnen och bilbarnstolen. Babybjörn funkar.. Men det blir lite jobbigare när det blir´kallt.

Nåon mer som har en bebis som är så här?

• Svar på tråden 10 veckors bebis med stort behov av närhet
  • Mammajessi

Men snälla hon är bara 10v.... så är det i den åldern och det kommer vara så länge..
    Ni får helt enkelt hitta enkla lösningar och finna det lättaste för er.
    Hon verkar vara mammig och så blir det ju, pappa får helt enkelt tåla lite skrik medans du tar en snabb dusch..
    Alla har så i början, det kommer gå över om några månader
    Njut i stället av närheten och ge hene trygghet, min lilla tjeje tog inte heller napp det gjorde hon inte förens 1 års ålder.

Kan man vara lyckligare!
  • N E N N Y

Hon är 10 veckor, mer tänker jag inte ens skriva...
    GILLA LÄGET !

• Mammajessi

Vad gäller sovandet så vaknade hon varannan timme 24 timmar om dygnet och åt mat. när hän va ca 6 mån sov hon hela nätter....

Kan man vara lyckligare!
  • Amanda us

Usch, det låter jobbigt verkligen...men vet inte vad man ska göra egentligen när de är så små men jobbigt låter det!

• Mammajessi

Det låter vekligen som om det är första barnet... du/ni ska inte lyssna och läsa om andra barn som gör si och så... ALLA barn är olika... jag har två, den första skrek jämt, den andra va tyst.... den  3dje är på väg och kommer i vår, ska bli kul och se hur det blir då, men det vet man aldrig, men ta er situvation och gör det bra för er... klart det är påfrestande ibland och ingen dans på rosor... men det kommer fina stunder med, krama sambon kan du göra närsom även om du har illan i famnen..
    Gör hene inte till ett monster utan bara följ strömmen så lär ni er vad och hur hon vill ha det.

Kan man vara lyckligare!
  • pinkelle

Ja det är första barnet:) Nej hon är def inget monster:) Hon är världens gosigaste tjej!
    Jag vet att man inte ska lyssna på hur andra har det, men det är svårt ibland. Jag skrev mest mitt inlägg för att se om det fanns någon där ute som hade tips om något. Lycka till med 3an!

• Jenzzzan

Bara en liten tanke när det gäller sömnen... Märker på min son, tolv veckor, att nattsömnen blir bättre ju längre stunder han sover på dagen så det kanske kan vara idé att försöka få henne att sova längre stunder på dagen. Själv försöker jag ta det lugnt och sitter i soffan eller halvligger på sängen med sonen sovandes på magen. Vet inte hur ni har det men sonen sover alltid sämre om vi har en massa saker inplanerade på dagen, svårt för honom att komma till ro då. Lycka till!!

• Mammajessi
    Jenzzzan skrev 2008-09-22 17:46:20 följande:
    Bara en liten tanke när det gäller sömnen... Märker på min son, tolv veckor, att nattsömnen blir bättre ju längre stunder han sover på dagen så det kanske kan vara idé att försöka få henne att sova längre stunder på dagen. Själv försöker jag ta det lugnt och sitter i soffan eller halvligger på sängen med sonen sovandes på magen. Vet inte hur ni har det men sonen sover alltid sämre om vi har en massa saker inplanerade på dagen, svårt för honom att komma till ro då. Lycka till!!
    Ja oftast är det ju alla intryck dom får på dagen men ju längre fram om dom sover långe på dagen så blir det senare kvällar
    Kan man vara lyckligare!
  • Mammajessi
    pinkelle skrev 2008-09-22 17:46:16 följande:
    Ja det är första barnet:) Nej hon är def inget monster:) Hon är världens gosigaste tjej!Jag vet att man inte ska lyssna på hur andra har det, men det är svårt ibland. Jag skrev mest mitt inlägg för att se om det fanns någon där ute som hade tips om något. Lycka till med 3an!
    haha, ja jag tror ni klarar det bra, bara ni tar det lungt och känner av hene
    Tack ser verkligen fram emot att få ut lillen
    Kan man vara lyckligare!
  • Jenzzzan
    Mammajessi skrev 2008-09-22 17:54:22 följande:
    Ja oftast är det ju alla intryck dom får på dagen men ju längre fram om dom sover långe på dagen så blir det senare kvällar
    Ja, det är därför det är perfekt att sambon kommer hem på eftermiddagen, då umgås de hela kvällen och sen somnar lillen som en stock vid åtta-nio-tiden :)
Svar på tråden 10 veckors bebis med stort behov av närhet