• buu

Hur farligt/dåligt att äta löskokt ägg?

Har hört att man inte ska äta löskokt ägg när man är gravid, men nu undrar jag hur farligt det är om man skulle äta det..
    Vad är det för risk att man blir sjuk?

Jag brukar koka äggen så att det bara är gulan i stort sett som är lös, ändå inte så lös som den är innan man kokar ägget.

Jag har inte hört att någon har blivit sjuk utav att äta det även om man inte är gravid.?

• Svar på tråden Hur farligt/dåligt att äta löskokt ägg?
  • xenaa

Tror inte det ska vara farligt alls faktiskt.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • Caelum

Det är okej med löskokta ägg, iallafall i Sverige.

• salamanca

Det är inte ok med löskokt ägg!
    Är det jag saknat mest i graviditeten.. =(

• delfinen80

jag åt massor med löskokta ägg under alla mina graviditeter. har aldrig hört att det skulle vara farligt

• skruttiluttan

varför skulle de va farligt??

magdalena 041203 amanda 080924
  • ludenben

jag är gravid och jag har ätit löskokta ägg massor... har inte hört att det skulle vara farligt

• salamanca

Bor utomlands så helt andra råd här, sorry!
    Sänder ett inlägg här nedan om frågan. Tydligen är SVENSKA ägg ok - AVUNDSJUK jag... =)

Hej! Jag undrar bara vad som gäller ang. ägg när man är gravid. Finns risk för salmonella om man köper svenska ägg och äter dem löskokta? Bör man vara försiktig med kalla såser, majonnäs etc. ute, (i Sverige) när man ej vet vart äggen kommer ifrån? Tack för en mycket givande och bra sida! MVH Maria

Svar
    Hej Maria!

Roligt att du gillar vår sida!

Enligt Livsmedelsverket finns inte salmonella bland svenska höns, risken för att svenska ägg innehåller salmonellabakterier är enligt livsmedelsverket och smittskyddsinstitutet obefintlig/minimal.

Majonnäs som du köper i affären är oftast gjord på äggpulver från svenska ägg, så det är alltså ok att äta. Ska du äta mat eller kalla såser som innehåller råa ägg så se därför till att de är gjorda på svenska ägg, om du är osäker så fråga personalen i butiken.

Varma Hälsningar
    Alma, My

Postat i Ägg, Är det ok att äta... | Inga Kommentarer »

Rått ägg?
    mars 13th, 2008
    Hej!Jag undrar om det är ok att äta rått ägg när man är gravid. Det används ju när man gör egen glass, parfait och vissa kalla såser. Hur fungerar det? MVH Frida

Svar
    Hej Frida!

Din fråga är befogad då detta med råa ägg kan vara en fara. Anledningen till att man avråder gravida från att äta råa eller ?halvlagade? ägg är risken för salmonella. Enligt Livsmedelsverket finns inte salmonella bland svenska höns, risken för att svenska ägg innehåller salmonellabakterier är enligt livsmedelsverket och smittskyddsinstitutet obefintlig/minimal.

Ska du äta mat som innehåller råa ägg så se därför till att de är gjorda på svenska ägg och avstå vid utlandsvistelse.

Lycka till!

Varma Hälsningar

Alma, Johanna

Postat i Ägg, Är det ok att äta... | Inga Kommentarer »

• buu

tack så jätte mycket allihopa :D

va inne på länken som caleum la in och kunde inte heller se att man blir avrådd till att inte äta löskokta ägg...

• Pildi

Jag har inte hört ngt om att man inte får äta löskokta ägg...Jag är lite trött på alla dessa råd, man blir helt förvirrad och orolig.

• My L

Är det svenska ägg kan du äta dom råa!!

• Kenzie

Det är bara råden på slv.se man ska följa, det är hur enkelt som helst och man slipper bli förvirrad. Svenska ägg är fria från salmonella (som dessutom inte är fosterskadande).

Älskade Theodor 060329
  • pelagonia

ÄT..Jag äter var dag. Äggulan innehåller ju allt..Glad

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • riotflickan

Salmonella blir man ju jäkligt sjuk av... men som sagts tidigare är det inte fosterskadande, (som t.ex. Listeria är).

Svenska ägg = lugnt!

*MMmmmmm, chokladmousse*

• fordsierra

farligt???Äter det nästan varje morgon, svenska ägg då!!!

• La Lola
    fordsierra skrev 2008-10-10 14:50:56 följande:
    farligt???Äter det nästan varje morgon, svenska ägg då!!!
    Näe, det är ju inte farligt.....
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden Hur farligt/dåligt att äta löskokt ägg?