göra egna våtservetter
nån som gör egna våtservetter? skulle gärna vilja veta hur man gör? har ju hört så mycket om dom man köper så jag vill inte använda dom längre med alla kemikalier och skit..
nån som gör egna våtservetter? skulle gärna vilja veta hur man gör? har ju hört så mycket om dom man köper så jag vill inte använda dom längre med alla kemikalier och skit..
Har aldrig gjort, men såhär skulle jag göra tror jag.... klipp en gammal frottehandduk i mindre bitar. (fålla kanterna) fukta med vatten och lite olja. Sätt in i en tät påse. Servetterna gjorda av tyg kan man ju tvätta och återanvända. Om man inte vill göra det kan man väl ta hushållspapper...
Det som brukar benämnas kemilkalier och skit i köpta våtservetter är till viss del ämnen med konserverande egenskaper, dvs så att våtservetterna inte ska mögla eller få bakterieväxt i sig. Så att ha blöta servetter ligga i en påse låter inte så fräscht tycker jag, jämför med en fuktig handduk eller trasa som får ligga ett tag, inte trevligt.
Visst skulle jag kunna ha fuktiga pappersservetter i en påse max under en dag, sen skulle jag kasta dem. Bättre att ha med torra servetter och en flaska med vatten i så fall. Om det nu inte finns vatten där man ska byta på barnet.
Vet att jag läst om flera här på FL som förvarar blöta servetter i en vecka eller så, det känns inte fräscht för mig i alla fall.
Nej, inte skulle jag förvara egna servetter mera än en dag... blä..
jag köper typ skumgummi liknande serveter på barnhyllan i affären som man blöter själv. Jätte smidigt och dom tar bort bajset mycket bättre än vanliga våtserveter, och så är dom fria från dåliga ämnen :) tror det är 100 styck för typ 19kr, på ica
Det bästa är att man kan tvätta dom om och om och om igen. Dottern är ett år och vi har inte ens gjort oss av med ett paket än.
Tvål, vatten och tvättlappar funkar perfekt.
Vi köper vanliga pappersservetter och ska jag ut med vagnen blöter jag några och lägger i en plastpåse och vips har jag ofarliga våtservetter med mig utan kemikalier.
fler med samma tips såg jag
ok jag ska ju inte förvara dom i en hel vecka utan göra upp några och ha i en påse över dagen tänkte jag har hört att några har gjort så och hällt i vatten blandat med oliv olja men vet inte hur dom bli och hur mkt olja..
Mephala the ranger skrev 2008-09-22 20:22:33 följande:
Vi har då såna där av gult skumgummi och de har då gått suveränt att tvätta dem.