Är honung nyttigare än socker?
Ja... just det...?
Ja... just det...?
JA honung ÄR nyttigare
Anade det :) Tack!
Inte mycket nyttigare eftersom man tillsätter MASSOR med socker när man tillverkar honung.
jupp men får ej ges till barn under 3 år.........
Är det någon skillnad i "nyttighet" mellan flytande honung, och fast (?) honung?
SuperMia1980:
Det är inte alltid det tillsätts socker när man gör honung! Min svärfar som är med i Biodlarnas Riksförbund gör egen honong varje år, och han slungar den som den är. Han har inte heller gett sina bin sockerlösning, utan all hans honung är ifrån riktiga blommor så att säga. Så är man rädd för det tillsatta sockret, så ska man köpa "riktig" honung !
Honung är det han gör förstås - inte honong !
Nyttigare ja. Men för den delen inte särskilt nyttigt. Det är ju fortfarande hyfsat snabba kolhydrater. Lite närings- och vitamininnehåll i förhållande till kaloriantalet.
på tal om honung till kids (bara om ngn skulle fundra på att ge det )
www.radron.se/templates/news____2246.asp
Manga Is: nej, det förstås. Men något sött måste jag ha i mitt livsnödvändiga te :)
Det beror på vad man menar med nyttigare *ler* Det som är sött i honung är samma som i socker.
giz:
Barn under 1 år ska inte ha honung. Jag har kollat upp det noga pga att vi har hemgjord honung via min svärfar. Se klippet från Livsmedelsverkets hemsida nedan.
"I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.
Denna form av botulism drabbar inte äldre barn och vuxna. Giftet bildas av de bakterier som utvecklas från sporerna i spädbarnets kropp. Orsaken till detta anses vara att miljön i mag-tarmkanalen hos drabbade spädbarn skiljer sig från den hos äldre barn och vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom och kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.
Förekomst av sporer i produkter med europeiskt ursprung tycks vara mycket ovanlig. Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder."
Mamma la: Min pappa gjorde också egen honung förr och han hade inte i så mycket han heller men i det man köper i affären är det jätte mycket i. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta.
Vill man vara helt säker på vad det är man köper så ska man ju ta kontakt med en biodlare och köpa hemgjort.
Men det i affären är ju billigare men där är också massor med socker i för att få ner priset.
SuperMIa1980--------All honung tillverkas inte på samma sätt det finns hundratals olika hunungssorter..........och en annan sak socker befinner sig i olika stadier den sorten som finns i honung är den nyttiga som vår kropp kan ta till sig och omvandla på ett bra sätt medan vanligt vitt socker befinner sig i ett annat stadie där det är omgjort och vår kropp kan inte ta det till sig och omvandla på samma sätt därav är detta onyttigt i större mängd för oss.
SuperMia1980:
Javisst - tyvärr finns det ju många som öser i socker tyvärr!